Nederlandse supermarkten en merken bieden vaker duurzamere rijst met het SRP-stempel (Sustainable Rice Platform). Albert Heijn, Lidl en de leden van de Superunie hebben inmiddels SRP-geverifieerde rijst in de schappen. Ook merken als Lassie, Ben’s Original en Tilda zijn overgestapt op duurzamer geproduceerde rijst volgens SRP-richtlijnen.
Binnenkort introduceert SRP de wereldwijde campagne 'I Choose Sustainable Rice', waarin consumenten, merken en retailers zich uitspreken voor eerlijke handel en directe impact voor kleinschalige boeren en de planeet.
Sustainable Rice Platform
Sustainable Rice Platform zet zich in voor deze nieuwe standaard, met rijst die betaalbaar is en beter voor boer, klimaat en consument. 'Rijst is voor meer dan de helft van de wereldbevolking een basisvoedsel. Maar rijstproductie gaat vaak gepaard met milieu-uitdagingen, waterverbruik en complexe arbeidsomstandigheden', zegt Jop Blom van SRP. 'We zien de Nederlandse markt als een katalysator. Door de samenwerking met SRP wordt duurzaamheid de standaard – zónder meerprijs voor de consument. Met elke aankoop van SRP-geverifieerde rijst kan de consument direct bijdragen aan betere levensomstandigheden voor boeren en een gezonder milieu.'
1 miljoen boeren
Sustainable Rice Platform begon als een duurzaamheidsinitiatief, maar is inmiddels een internationale beweging. In verschillende landen wereldwijd wordt inmiddels SRP-geverifieerde rijst geteeld. Het doel is minstens 1 miljoen boeren te ondersteunen bij de overstap naar duurzamere productiemethoden. SRP-rijst is momenteel verkrijgbaar in meer dan twintig landen.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu