Overslaan en naar de inhoud gaan

Supermarkten en merken stappen vaker over op duurzame rijst

Onder meer AH en Lidl hebben inmiddels rijst met een SRP-verificatie (Sustainable Rice Platform) in de schappen. Een campagne volgt.
SRP
© SRP

Nederlandse supermarkten en merken bieden vaker duurzamere rijst met het SRP-stempel (Sustainable Rice Platform). Albert Heijn, Lidl en de leden van de Superunie hebben inmiddels SRP-geverifieerde rijst in de schappen. Ook merken als Lassie, Ben’s Original en Tilda zijn overgestapt op duurzamer geproduceerde rijst volgens SRP-richtlijnen.

Binnenkort introduceert SRP de wereldwijde campagne 'I Choose Sustainable Rice', waarin consumenten, merken en retailers zich uitspreken voor eerlijke handel en directe impact voor kleinschalige boeren en de planeet.

Sustainable Rice Platform

Sustainable Rice Platform zet zich in voor deze nieuwe standaard, met rijst die betaalbaar is en beter voor boer, klimaat en consument. 'Rijst is voor meer dan de helft van de wereldbevolking een basisvoedsel. Maar rijstproductie gaat vaak gepaard met milieu-uitdagingen, waterverbruik en complexe arbeidsomstandigheden', zegt Jop Blom van SRP. 'We zien de Nederlandse markt als een katalysator. Door de samenwerking met SRP wordt duurzaamheid de standaard – zónder meerprijs voor de consument. Met elke aankoop van SRP-geverifieerde rijst kan de consument direct bijdragen aan betere levensomstandigheden voor boeren en een gezonder milieu.'

1 miljoen boeren

Sustainable Rice Platform begon als een duurzaamheidsinitiatief, maar is inmiddels een internationale beweging. In verschillende landen wereldwijd wordt inmiddels SRP-geverifieerde rijst geteeld. Het doel is minstens 1 miljoen boeren te ondersteunen bij de overstap naar duurzamere productiemethoden. SRP-rijst is momenteel verkrijgbaar in meer dan twintig landen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in