Netflix breidt zijn merk uit naar de fysieke wereld met de opening van zogeheten Netflix Houses in de Verenigde Staten. De streamingdienst wil met deze locaties bezoekers onderdompelen in de werelden van populaire series, maar een uitbreiding naar andere landen is voorlopig niet aan de orde. Dat zegt marketingdirecteur Marian Lee van Netflix in een interview met persbureau AFP.
Woensdag opent het eerste Netflix House in King of Prussia, een van de grootste winkelcentra bij Philadelphia. Het indoorpretpark van ruim 10.000 vierkante meter is gratis toegankelijk en biedt bezoekers verschillende ervaringen rond bekende Netflix-series als Bridgerton, Stranger Things en Squid Game. Bezoekers kunnen er onder meer eten, winkelen en minigolfen in thematische decors.
In de lijn der verwachting
Was het te voorspellen dat Netflix fysieke belevingslocaties zou openen? Andere grote entertainmentbedrijven zoals The Walt Disney Company en Comcast NBCUniversal hebben al jarenlang succesvol thema- en attractieparken ingezet om hun merken uit te breiden. Disney kondigde aan in tien jaar ruim 60 miljard dollar te investeren in zijn park-, cruise- en belevingsactiviteiten. Tegelijkertijd noemt Comcast het themaparksegment ‘niet kwetsbaar voor schermverschuiving’ en voorziet het dat investeringen in parken strategisch rendement en merkversterking opleveren. Door deze trends in de branche was het te verwachten – of misschien zelfs een ABC’tje - dat Netflix eveneens een stap buiten het pure streamingmodel zou zetten en zou kiezen voor fysieke belevingslocaties.
Met het concept betreedt Netflix voor het eerst de pretparkmarkt, die al jaren wordt gedomineerd door bedrijven als Disney en Universal Studios. Een tweede Netflix House opent in december in Dallas, Texas. Daarnaast werkt het bedrijf aan een derde vestiging aan de Las Vegas Strip, die in 2027 de deuren moet openen.
Volgens Lee wil Netflix met de fysieke locaties een brug slaan tussen streaming en beleving: ‘We willen fans de kans geven om hun favoriete series op een nieuwe manier te ervaren.’ Ze benadrukt dat het voorlopig om een Amerikaans project gaat: ‘We richten ons nu volledig op de lancering in de VS. Internationale uitbreiding staat nog niet op de planning.’

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu