Op 10 december ging de wet in die de toegang naar social media platformen voor Australische kinderen onder de zestien jaar moet beperken. De reden hiervoor komt uit verschillende onderzoeken waaruit blijkt dat social media de mentale gezondheid van jongeren significant beïnvloedt.
Socialmediaplatforms hebben nu de opdracht gekregen om jongeren van onder de zestien van de platformen af te houden, anders kunnen ze hoge boetes krijgen. Meerdere landen kijken met veel spanning uit naar de uitvoering, om te zien of zij de wet ook kunnen implementeren.
Jongeren zijn wet te slim af
Nu de dag is gekomen en de wet in is gegaan, blijkt via social media dat de naleving van de wet toch niet precies werkt zoals de Australische overheid had verwacht. Overal zijn video’s te zien van Australische tieners die met grote glimlach uitleggen hoe ze toch manieren hebben gevonden om langs de handhaving heen te werken.
Hoe wordt eigenlijk de leeftijd van deze kinderen gecheckt? Door middel van het scannen van een identiteitsbewijs, gezicht en stemherkenning en het analyseren van het online gedrag op de platforms. Vooral die twee laatste manieren kunnen fout gaan. Iemand wordt bijvoorbeeld te jong ingeschat dan de werkelijkheid. Heeft Meta het bijvoorbeeld fout, dan moet je een video maken van je gezicht. Nog steeds foutgevoelig voor mensen met een babyface.
Nu blijkt uit de verhalen van Australische jongeren deze week het toch makkelijker te zijn om actief te blijven op deze platforms dan verwacht. Identiteitsbewijzen van oudere broers en zussen worden gebruikt, AI-afbeeldingen van oudere mensen dienen als verificatie, de content op de platformen is uitgelogd te bekijken of men gebruikt een VPN om het verbod te omzeilen.
Platformen aan zet
Voor een verbod voor generaties die zijn opgegroeid met internet, social media en makkelijke toegang tot technologische kennis lijkt de wet niet goed doordacht. Het is aan de platformen zelf om hier oplossingen voor te vinden, voordat boetes worden uitgedeeld. Die boetes kunnen oplopen tot omgerekend tientallen miljoenen euro's. Voor nu kunnen we ervanuit gaan dat Australische jongeren onder de zestien nog op de meeste social-apps zitten.
Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu