Premium

Ard Bossema (Asahi-Grolsch): ‘Maak geen doos met brand-assets die elk land moet gebruiken’

CMO Studio | ‘Elk land is anders, je moet als chief global brand een luisterend oor hebben naar de verschillende behoeften.’

Ard Bossema te gast in CMO Studio
Video: JTD Producties

Vrij recent maakte Ard Bossema een indrukwekkende carrièrestap. Van marketingdirecteur verantwoordelijk voor Nederland en Frankrijk, kreeg hij als VP Global Marketing bij Grolsch-eigenaar Asahi de wereldwijde verantwoordelijkheid voor grote merken als Pilsner Urquell, Kozel en Grolsch. Bossema kreeg de opdracht om wereldwijd meer lijn te brengen in de merken. Waar begin je dan? ‘Met vaststellen wat de behoefte is in de verschillende landen.’

Advertentie
advertisement

In de zevende aflevering van CMO Studio dit jaar, nemen we met Bossema de marketing-actualiteiten door, bespreken we marketingactualiteiten van de dag en kijken we naar de lange termijn marketingstrategie van Grolsch en andere merken in het portfolio van de Asahi Group.

Bekijk de aflevering hieronder, of beluister hem als podcast via je favoriete podcast-app. (Te beluisteren via Spotify, Apple Podcast en Google Podcast.)

(Meer uitgebreide thema-agenda onder de video.)

CMO Studio #7 - 2022: Ard Bossema (Asahi - Grolsch)

Thema’s in deze aflevering van CMO Studio

Na de ophef rond het ‘kaarsenverhaal’, keerde Vandaag Inside toch weer terug. Inclusief Johan Derksen. Wat moeten adverteerders daarmee? En was het optreden van Talpa wel ferm genoeg?

Blijdschap en vrolijkheid leiden tot meer creativiteit binnen organisaties. Dat blijkt althans uit een interview met associate professor Matthijs Baas (UvA). Herkenbaar voor Bossema?

Grolsch kwam recent sinds lange tijd met een nieuw reclameconcept: Tijd voor Grolsch. Als je het platslaat, is de maatschappelijke boodschap:‘leg die mobiel weg en ga het gesprek met elkaar aan!’ Waarom?

Grolsch voert géén Oranje-campagne rond het WK in Qatar. Waarom communiceert Grolsch daarover? En is Grolsch dan helemaal stil tijdens het WK?

Bossema roept de Winnaar van de week uit. (En is daarbij zichtbaar enthousiast over de manier van adverteren in podcasts…)

Asahi kent in Nederland een redelijk breed en tegelijkertijd heel diep merkenportfolio. Hoe managet Bossema dat?

Heineken is onwijs succesvol met Birra Moretti, terwijl Asahi veel eerder was met Peroni. Moet dat merk niet wat meer ondersteuning krijgen?

Bossema is sinds kort actief in zijn nieuwe rol als global brand manager. Daarbij gaat hij over de merken Asahi, Pilsner Urquell, Kozel, Grolsch en Peroni. Welke opdracht kreeg hij mee en waar liggen de grootste kansen voor internationale groei?

Terugkijken

2021

CMO Studio #1: Pieter Smeets (ASN Bank): ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn'

CMO Studio #2: Merijn Everaarts (Dopper): ‘Groei is een superslecht model’

CMO Studio #3: Frans Leenaars (TUI): ‘Sinds de persco van 11 mei is de deksel eraf'

CMO Studio #4: Leo Hensen (T-Mobile): ‘We zijn naar één marketingteam gegaan waarin we vier merken managen’

CMO Studio #5: David Verschoor (Hartstichting): ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’

CMO Studio #6: Greo Belgers (Triodos): ‘We werden als elitair gezien’

CMO Studio #7: Thecla Schaeffer (Tony’s): ‘Nederlandse reclame, het blijft altijd bij leuke kleine verhaaltjes’

CMO Studio #8: Marcel Aalders (CarpetRight): 'Marketeers moeten de taal van sales en van de CFO spreken'

CMO Studio #9: Bas Bisschops (ABN Amro): ‘Data niet alleen leidend in performance-marketing, maar ook in strategische besluitvorming'

CMO Studio #10: Corné Hoogendoorn (Corendon): ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’

CMO Studio #11: Dorkas Koenen (Rabobank): ‘Marketeers moeten littekens oplopen’

CMO Studio #12: Nienke van de Streek (Aldi): ‘Balen dat de Consumentenbond ons niet uitriep tot de goedkoopste’

CMO Studio #13: Patrick Kuijsters (Volksbank): 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'

CMO Studio #14: Johan van der Zanden (Albert Heijn): ‘De volgende kerstcommercial is anders dan anders’

CMO Studio #15: Andy Mosmans (Unknown Group): ‘Wij helpen oprichters hun roeping te realiseren’

CMO Studio #16: Rosella Passier (KNVB): 'Het magische oranjegevoel moet weer tot leven komen'

CMO Studio #17: Maryam Boonstra: 'We gaan niet mee in het prijsgevecht’

 

2022

CMO Studio #1 - 2022: Brenda Smith (A.S. Watson): ‘Het rommelige is onderdeel van ons merk’

CMO Studio #2: Els Dijkhuizen (Heineken): ‘Birra Moretti was grotere introductie dan Heineken 0.0’

CMO Studio #3: Evita Stoop (IBM): Met technologie alleen creëer je geen oplossingen’

CMO Studio #4: Yvonne Nassar (Van Gogh Museum): ‘Een museum is niet alleen een plek waar je kennis háált’

CMO Studio #5: Egmont Philips (TCS): ‘Waarde van quantum-snelheid ligt voor marketeers vooral in klantinteractie’

CMO Studio #6: Marc Rondagh (Eredivisie): ‘We willen allemaal dat we Europees excelleren’

CMO Studio ontvangt binnenkort Joris van Rooy (C&A Europe)

CMO Day

CMO Studio is dé contentserie voor de CMO Community van Adformatie. Onder de vlag van CMO Community organiseren we verschillende live events, waaronder ook de CMO Day, die recent plaatsvond in Capital C in Amsterdam. De volgende editie staat gepland op 11 mei 2023.

House of Executives

De CMO Community maakt onderdeel uit van House of Executives. Dat is een label van Sijthoff Media dat gespecialiseerd is in het opbouwen en onderhouden van boardroom-netwerken voor CFO, CHRO, CIO, CMO en M&A. House of Executives ontplooit activiteiten voor C-level-executives uit het bedrijfsleven en de overheid in Nederland en België.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden
Advertentie