Premium

Els Dijkhuizen (Heineken): ‘Birra Moretti was grotere introductie dan Heineken 0.0’

CMO Studio | ‘We zullen er de komende drie tot vijf jaar alle kracht op blijven inzetten.’

CMO Studio met Els Dijkhuizen (Heineken Nederland)
Video: JTD Producties

Zijn het leuke tijden voor de CMO van Heineken Nederland? Op zijn minst zeer uitdagende tijden! Bij een bierconcern tijdens corona is het in ieder geval ‘never a dull moment’, omdat er continu geschakeld moet worden. Zo ook recent nog, met het wel of niet doorgaan van het jaarlijkse vriendenfeest van Amstel. Voor de zekerheid werd alles in Ahoy wél helemaal opgebouwd, terwijl de kans vrij groot was dat het niet door zou kunnen gaan. Creatief alternatief: RTL-praatprogramma Beau werd voor de gelegenheid uitgezonden vanuit Ahoy, ínclusief muzikale omlijsting van de vrienden.

Dat is snel en creatief handelen. Maar het strategische werk gaat – pandemie of geen pandemie – ook gewoon door. Zo ging Heineken Nederland met de harde borstel door het merk-productportfolio.

Advertentie
advertisement

Video en podcast

In de tweede aflevering van CMO Studio dit jaar, nemen we met Els Dijkhuizen, directeur marketing bij Heineken Nederland, de marketing-actualiteiten door en kijken we naar de lange termijn marketingstrategie van het bierconcern.

Bekijk de aflevering hieronder, of beluister hem als podcast via je favoriete podcast-app. (Te beluisteren via Spotify, Apple Podcast en Google Podcast.)

(Meer uitgebreide thema-agenda onder de video.)

CMO Studio #2 - 2022: Els Dijkhuizen (Heineken Nederland)

Thema’s deze aflevering

Non Fungible Tokens (NFT’s) nemen een vlucht. Recent maakte bijvoorbeeld Samsung bekend zijn televisies geschikt te maken voor kopen en tonen van NFT’s. Iets voor de merken van Heineken Nederland?

Franse autoreclames moeten verwijzen naar schonere reisalternatieven, denk aan het verplicht melden van ‘Kies bij korte ritten voor lopen of de fiets’. Hoe kijk je tegen deze inperking van ‘freedom of commercial speech’ aan?

Ja hoor, het is weer lockdown. Ligt er bij Heineken inmiddels een marketingdraaiboek klaar voor lockdowns?

Heinekens CEO Dolf van den Brink deed afgelopen november tijdens de klimaattop in Glasgow het verhaal van Heinekens streven naar een klimaatneutrale operatie in 2030. Laten bierconsumenten zich in hun merkkeuze leiden door duurzaamheid?

Winnaar van de week.

Er was een periode dat Heineken Nederland met opvallend veel introducties kwam. Denk aan Radler, cider, 0.0 en speciaalbiervarianten. Klopt het dat die trein langzamer rijdt? En welke rol moet het in 2021 gelanceerde Birra Moretti gaan spelen in het portfolio?

We worden regelmatig getrakteerd op de meest prachtige Heineken-commercials. Pure internationale allure. Maar hoe resoneert deze reclame bij het Nederlands publiek?

Als de zaken straks weer genormaliseerd zijn, wil Heineken weer terug naar het niveau voor corona, en verder groeien. Welke marketingknoppen worden dit jaar voor Dijkhuizen megabelangrijk?

Terugkijken

2021

CMO Studio #1: Pieter Smeets (ASN Bank): ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn'

CMO Studio #2: Merijn Everaarts (Dopper): ‘Groei is een superslecht model’

CMO Studio #3: Frans Leenaars (TUI): ‘Sinds de persco van 11 mei is de deksel eraf'

CMO Studio #4: Leo Hensen (T-Mobile): ‘We zijn naar één marketingteam gegaan waarin we vier merken managen’

CMO Studio #5: David Verschoor (Hartstichting): ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’

CMO Studio #6: Greo Belgers (Triodos): ‘We werden als elitair gezien’

CMO Studio #7: Thecla Schaeffer (Tony’s): ‘Nederlandse reclame, het blijft altijd bij leuke kleine verhaaltjes’

CMO Studio #8: Marcel Aalders (CarpetRight): 'Marketeers moeten de taal van sales en van de CFO spreken'

CMO Studio #9: Bas Bisschops (ABN Amro): ‘Data niet alleen leidend in performance-marketing, maar ook in strategische besluitvorming'

CMO Studio #10: Corné Hoogendoorn (Corendon): ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’

CMO Studio #11: Dorkas Koenen (Rabobank): ‘Marketeers moeten littekens oplopen’

CMO Studio #12: Nienke van de Streek (Aldi): ‘Balen dat de Consumentenbond ons niet uitriep tot de goedkoopste’

CMO Studio #13: Patrick Kuijsters (Volksbank): 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'

CMO Studio #14: Johan van der Zanden (Albert Heijn): ‘De volgende kerstcommercial is anders dan anders’

CMO Studio #15: Andy Mosmans (Unknown Group): ‘Wij helpen oprichters hun roeping te realiseren’

CMO Studio #16: Rosella Passier (KNVB): 'Het magische oranjegevoel moet weer tot leven komen'

CMO Studio #17: Maryam Boonstra: 'We gaan niet mee in het prijsgevecht’

 

2022

CMO Studio #1 - 2022: Brenda Smith (A.S. Watson): ‘Het rommelige is onderdeel van ons merk’

CMO Studio ontvangt binnenkort Evita Stoop (IBM)

CMO Day

CMO Studio is dé contentserie voor de CMO Community van Adformatie. Onder de vlag van CMO Community organiseren we verschillende live events, waaronder ook de CMO Day op 17 mei 2022.

House of Executives

De CMO Community maakt onderdeel uit van House of Executives. Dat is een label van Sijthoff Media dat gespecialiseerd is in het opbouwen en onderhouden van boardroom-netwerken voor CFO, CHRO, CIO, CMO en M&A. House of Executives ontplooit activiteiten voor C-level-executives uit het bedrijfsleven en de overheid in Nederland en België.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden
Advertentie