
Zzp'ers in de branche media en communicatie lopen voorop in het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) voor hun werk. 63 Procent van de zzp'ers gebruikt één of meerdere AI-tools, wat evenveel is als in de ICT-branche en meer dan het gemiddelde van alle sectoren (50 procent). Dat blijkt uit onderzoek van de bank Knab onder ruim 2000 zzp'ers.
Het onderzoek zet niet uiteen welke tools media- en communicatieprofessionals het meest gebruiken, alleen welke tools door alle zzp'ers het meest gebruikt worden. ChatGPT blijkt de absolute winnaar. Liefst 94 procent van alle ondervraagde zzp'ers werkt met ChatGPT, gemiddeld 190 minuten per week. Microsoft Copilot volgt op de tweede plek (28 procent, 98 minuten per week) en op drie staat Canva (16 procent, 113 minuten per week). Minder populair zijn Google Gemini (12 procent), Claude (10 procent) en Perplexity (8 procent).
Vacatures
Senior PR & Account lead
HAGENSSenior Contentspecialist
dpg mediaAccountmanager (digital) Intermediairs bij Ster
SterBijna 6 uur per week met AI
Zzp'ers in de branche media en communicatie werken gemiddeld 354 minuten per week met hun AI-tool(s). Dat is 5 uur en 54 minuten. Kijken we weer naar alle ondervraagde zzp'ers, dan besteedt men gemiddeld 282 minuten per week aan AI-tools. Dat is 4 uur en 42 minuten. Bijna de helft (46 procent) van de zzp'ers betaalt voor een of meerdere AI-tools en is hier gemiddeld 30 euro per maand aan kwijt.
Kans en bedreiging
De meningen over AI lopen uiteen. Zo zegt een ondervraagde copywriter efficiënter te kunnen werken door het gebruik van verschillende AI-tools, en nog niet te weten of hij gaat genieten van die vrije tijd of meer klussen wil aannemen. Een andere copywriter ervaart juist dat klanten zelf teksten gaan schrijven met AI, waardoor zijn opdrachten onder druk staan. Een marketeer zegt: 'ChatGPT is mijn spiegel en klankbord. Als eenpitter heb ik behoefte aan advies en tegenspraak. Verder haalt het vooral routinematige klussen bij me weg'.
Zzp'ers die nog geen AI gebruiken, geven als voornaamste redenen dat ze zich er nog in moeten verdiepen, niet weten hoe AI werkt of geen tijd hebben om ermee aan de slag te gaan. Minder vaak genoemd zijn het gebrek aan vertrouwen in AI of geen meerwaarde zien in AI.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee