Overslaan en naar de inhoud gaan

Zzp'ers in de media- en communicatiebranche lopen voorop met AI-gebruik

Zzp'ers in veel andere sectoren gebruiken minder vaak AI en zetten AI op weekbasis ook minder minuten in.
chatgpt
ChatGPT is de populairste AI-toepassing onder zzp'ers
© Shutterstock
chatgpt
ChatGPT is de populairste AI-toepassing onder zzp'ers
© Shutterstock

Het onderzoek zet niet uiteen welke tools media- en communicatieprofessionals het meest gebruiken, alleen welke tools door alle zzp'ers het meest gebruikt worden. ChatGPT blijkt de absolute winnaar. Liefst 94 procent van alle ondervraagde zzp'ers werkt met ChatGPT, gemiddeld 190 minuten per week. Microsoft Copilot volgt op de tweede plek (28 procent, 98 minuten per week) en op drie staat Canva (16 procent, 113 minuten per week). Minder populair zijn Google Gemini (12 procent), Claude (10 procent) en Perplexity (8 procent).

Bijna 6 uur per week met AI

Zzp'ers in de branche media en communicatie werken gemiddeld 354 minuten per week met hun AI-tool(s). Dat is 5 uur en 54 minuten. Kijken we weer naar alle ondervraagde zzp'ers, dan besteedt men gemiddeld 282 minuten per week aan AI-tools. Dat is 4 uur en 42 minuten. Bijna de helft (46 procent) van de zzp'ers betaalt voor een of meerdere AI-tools en is hier gemiddeld 30 euro per maand aan kwijt.

Kans en bedreiging

De meningen over AI lopen uiteen. Zo zegt een ondervraagde copywriter efficiënter te kunnen werken door het gebruik van verschillende AI-tools, en nog niet te weten of hij gaat genieten van die vrije tijd of meer klussen wil aannemen. Een andere copywriter ervaart juist dat klanten zelf teksten gaan schrijven met AI, waardoor zijn opdrachten onder druk staan. Een marketeer zegt: 'ChatGPT is mijn spiegel en klankbord. Als eenpitter heb ik behoefte aan advies en tegenspraak. Verder haalt het vooral routinematige klussen bij me weg'.

Zzp'ers die nog geen AI gebruiken, geven als voornaamste redenen dat ze zich er nog in moeten verdiepen, niet weten hoe AI werkt of geen tijd hebben om ermee aan de slag te gaan. Minder vaak genoemd zijn het gebrek aan vertrouwen in AI of geen meerwaarde zien in AI.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in