Overslaan en naar de inhoud gaan

Knalgroene Kesbeke-sandaal ‘de Gurkenstock’ is hit op Instagram

Oos Kesbeke: ‘Ik had een rotdag, maar daar kwam al gauw verandering in.’ Toch is Kesbeke niet het eerste bedrijf met een eigen fashion-lijn.
kesbeke
Witte sokken in knalgroene augurk-sandalen: misschien smakeloos, maar Kesbeke heeft een hit te pakken.

Cultmerk Kesbeke lanceert de Gurkenstock: een knalgroene sandaal, geïnspireerd op de Birkenstock en de welbekende augurk van het populaire foodmerk. De sandaal dook vrijdag plotseling op het Instagram-kanaal van Kesbeke en leverde daar een stortvloed aan positieve reacties op.

Bij navraag van Adformatie blijkt het idee afkomstig van creatief bureau Vijf890.

Oos Kesbeke, directeur van het Amsterdamse augurkenmerk: 'Marco Jongeneel van Vijf890 kwam hier langs met een aantal ideeën. Ik had toen een ongelooflijke rotdag, maar daarna was ik weer vrolijk.'

Bescheiden hit

Vijf890, dat ook designs ontwikkelt voor onder meer Jumbo en Plus, lijkt met de actie een bescheiden hit te pakken te hebben. De reacties op Instagram laten weinig aan de verbeelding over: mensen móeten die sandalen hebben.

En er zit wellicht nog meer aan te komen, zegt Jongeneel: 'We hebben een aantal pareltjes in het zuur gehangen, wellicht komen die óók nog.'

De Gurkenstock is verkrijgbaar via de webshop van Kesbeke, bij een selectie Jumbo-winkels en in alle Poiesz-filialen.

Van fashiongrap naar trend

Hoewel de creatie meteen in het oog springt, is Kesbeke met de Gurkenstock bepaald niet het eerste merk dat zich waagt aan een eigen fashion-item. Zeeman kwam zo'n vijftien jaar geleden al met 'fankleding', waarna Febo in 2017 het populaire Haute Friture op de markt bracht: rood-witte slippers, shirts, petjes en tasjes met het Febo-logo, bedacht door bureau Natwerk. Later volgden talloze retailers, waaronder Lidl, Aldi en Albert Heijn, met eigen fashionlijnen.

Een opmerkelijke trend was geboren: ineens was het niet meer awkward, maar juist hip om in de mode van een supermarkt -en nu dus ook van een augurkenmerk- rond te lopen.

Kesbeke als love-brand

Het familiebedrijf Kesbeke, opgericht in 1948, is inmiddels uitgegroeid tot een breed geliefd merk. De fabriek zit nog altijd aan de Adolf van Nassaustraat in Amsterdam. Die combinatie van ambacht, hoofdstedelijke roots en herkenbare persoonlijkheid spreekt veel mensen aan - zeker in een tijd waarin 'lokaal' en 'echt' als waardevoller worden gezien dan grootschaligheid.

Ook de VPRO-docuserie De Augurkenkoning, waarin Oos Kesbeke samen met zijn zoon wordt gevolgd  -recht voor z’n raap, maar met humor en hart- zorgde voor veel sympathie en media-aandacht.

Met zijn onmiskenbare authenticiteit heeft Kesbeke zich ontwikkeld tot een vaste waarde in de cultuur van de straat.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in