Cultmerk Kesbeke lanceert de Gurkenstock: een knalgroene sandaal, geïnspireerd op de Birkenstock en de welbekende augurk van het populaire foodmerk. De sandaal dook vrijdag plotseling op het Instagram-kanaal van Kesbeke en leverde daar een stortvloed aan positieve reacties op.
Bij navraag van Adformatie blijkt het idee afkomstig van creatief bureau Vijf890.
Oos Kesbeke, directeur van het Amsterdamse augurkenmerk: 'Marco Jongeneel van Vijf890 kwam hier langs met een aantal ideeën. Ik had toen een ongelooflijke rotdag, maar daarna was ik weer vrolijk.'
Bescheiden hit
Vijf890, dat ook designs ontwikkelt voor onder meer Jumbo en Plus, lijkt met de actie een bescheiden hit te pakken te hebben. De reacties op Instagram laten weinig aan de verbeelding over: mensen móeten die sandalen hebben.
En er zit wellicht nog meer aan te komen, zegt Jongeneel: 'We hebben een aantal pareltjes in het zuur gehangen, wellicht komen die óók nog.'
De Gurkenstock is verkrijgbaar via de webshop van Kesbeke, bij een selectie Jumbo-winkels en in alle Poiesz-filialen.
Van fashiongrap naar trend
Hoewel de creatie meteen in het oog springt, is Kesbeke met de Gurkenstock bepaald niet het eerste merk dat zich waagt aan een eigen fashion-item. Zeeman kwam zo'n vijftien jaar geleden al met 'fankleding', waarna Febo in 2017 het populaire Haute Friture op de markt bracht: rood-witte slippers, shirts, petjes en tasjes met het Febo-logo, bedacht door bureau Natwerk. Later volgden talloze retailers, waaronder Lidl, Aldi en Albert Heijn, met eigen fashionlijnen.
Een opmerkelijke trend was geboren: ineens was het niet meer awkward, maar juist hip om in de mode van een supermarkt -en nu dus ook van een augurkenmerk- rond te lopen.
Kesbeke als love-brand
Het familiebedrijf Kesbeke, opgericht in 1948, is inmiddels uitgegroeid tot een breed geliefd merk. De fabriek zit nog altijd aan de Adolf van Nassaustraat in Amsterdam. Die combinatie van ambacht, hoofdstedelijke roots en herkenbare persoonlijkheid spreekt veel mensen aan - zeker in een tijd waarin 'lokaal' en 'echt' als waardevoller worden gezien dan grootschaligheid.
Ook de VPRO-docuserie De Augurkenkoning, waarin Oos Kesbeke samen met zijn zoon wordt gevolgd -recht voor z’n raap, maar met humor en hart- zorgde voor veel sympathie en media-aandacht.
Met zijn onmiskenbare authenticiteit heeft Kesbeke zich ontwikkeld tot een vaste waarde in de cultuur van de straat.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu