Vincent Mispelblom Beyer kent de reclamewereld als headhunter en coach. Dochter Nina zit er als creatief middenin, bij bureau Ace. ‘We kunnen eindeloos praten over goedgemaakte commercials.’
Nina wist al jong dat ze iets met beeld wilde doen. ‘Ik was altijd aan het tekenen en kreeg op een gegeven moment interesse voor filmen. Vincent: Je begon op een gegeven moment alles vast te leggen met een kleine camcorder, die Flip-camera, weet je nog?’ Nina: Zeker en wat ik ook leuk vond was om te kijken naar filmopnames. In onze buurt werd veel gefilmd. Ik stond na school heel vaak verstopt achter de bosjes bij de opnames van ‘Gooische Vrouwen’. Vincent, lachend: ‘Iedereen begroette je altijd met een “ben je daar alweer?”, zo goed zat je verstopt.’
De kiem voor haar liefde voor reclame werd thuis gelegd. Nina: ‘Via mijn vader kreeg ik veel mee van de reclamewereld’, vertelt Nina. ‘Er lagen thuis reclameboeken, we zagen out-of-home-posters langskomen, hij vertelde over zijn werk. Die wereld intrigeerde me.
Ze begon aan de Junior Academie om iets creatiefs te doen binnen reclame, maar merkte dat film haar meer trok. Via de HKU studeerde ze af als regisseur en scenarist. Haar afstudeerfilm werd zelfs vertoond op het Nederlands Film Festival. ‘Heel vet’, zegt Vincent trots. Na de HKU rolde Nina, via Vincent, de reclamewereld in. Ze begon als copywriter bij TBWA en vormt sinds die tijd een creatief duo met Hannah Sterke. Inmiddels werken ze samen bij Ace, waar Nina sinds kort als creatief actief is.
Ook Vincent begon zijn loopbaan in de creatieve hoek – als producent in de theater- en filmwereld. ‘Er was altijd te weinig budget. Een regenbui nabootsen met een tuinslang geeft toch niet hetzelfde effect als werken met een professionele waterinstallatie, om maar iets te noemen. In de reclame zag ik wél middelen, en dat trok me.’
Hij werkte bij bureaus als Ogilvy en BSB, en groeide van traffic naar operations management. Zijn overstap naar headhunting kwam min of meer toevallig: ‘Tijdens een cursus werd ik gevraagd of ik niet eens bureau-bemiddeling wilde proberen en dat lukte. Na een paar jaar dacht ik: dit kan ik zelf beter. Ik ben begonnen in de garage achter in de tuin. Zo is Flexfirm, mijn eigen bureau, ontstaan.’
Vader en dochter spreken elkaar bijna dagelijks. Regelmatig komt er ook werk ter sprake. Nina: ‘Toen Hannah en ik van TBWA naar Ace gingen, heeft mijn vader ons geholpen met onderhandelen.’ Vincent: ‘Ontzettend leuk om iets bij te kunnen dragen. Zeker omdat vrouwen vaak minder stevig onderhandelen over bijvoorbeeld salarissen. Dan is goede voorbereiding geen overbodige luxe.’
Naast hun liefde voor het vak delen Vincent en Nina een brede culturele interesse. ‘We houden van dezelfde films, dezelfde muziek. En we komen elkaar vaak tegen op dezelfde events. Het reclamewereldje is klein, dus we kennen veel dezelfde mensen’, zegt Nina. Vincent vult aan: ‘We lijken behoorlijk op elkaar. Niet alleen qua interesses, ook qua energie.’
Toch is het soms oppassen geblazen in familiaire kring. Vincent: ‘We kunnen eindeloos praten over een goedgemaakte commercial, campagne of over Cannes, dat we door de rest van het gezin, mijn vrouw en twee zoons, wel eens worden gevraagd van onderwerp te veranderen.’
Vincent is al jaren zelfstandig en zou niet anders meer willen. Nina voelt zich voorlopig nog thuis binnen het bureauleven: ‘Er is nog zoveel te leren. Maar wie weet, start ik ooit een eigen bureau.’ En het buitenland? ‘Dat leek me vroeger geweldig, maar daar ben ik iets genuanceerder over gaan denken. Je laat ook veel achter. Maar, zeg nooit nooit.’ Vincent, glimlachend: ‘Mocht het ooit zover komen, dan laat ik zeker een traantje.’

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu