Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit zijn alle sint- (en kerst-)commercials tot nu toe

Appen met de Sint, een hysterische decembermaand en Pieten in AR-games: alle feestdagencampagnes op een rij.
sint
Het traditionele Sinterklaasfeest krijgt een 'digitale uitbreiding', aldus KPN.

Raak en 'Reine Clause' scherp op online gedrag

Limonademerk Raak introduceert Reine Clause: een knipoog naar de Reine Claude-smaak én een goedheiligman die niet alleen in schoorstenen kijkt, maar ook online meekijkt. De campagne richt zich op iets waar het online vaak aan ontbreekt: plezier en vriendelijk gedrag. Met lichte satire houdt Reine Clause een spiegel voor aan ons digitale doen en laten.

In de social-campagne blikt Reine Clause -gespeeld door influencer Thomas Korsten- terug op de zoete en minder zoete momenten van het afgelopen online jaar. Wie zich netjes gedroeg, ontvangt een exclusieve Reine Claude-chocoladeletter in Raak-groen. Wie stout was, krijgt een vriendelijke doch duidelijke knipoog. De selectie is speels, maar raakt wél aan een serieus thema: bewustzijn over je gedrag op social media. 

De campagne is door social-bureau Unlike ontwikkeld en wordt online uitgerold.

App de Sint via KPN

KPN heeft App de Sint gelanceerd, een nieuwe dienst waarmee kinderen via WhatsApp persoonlijke berichten en video’s van Sinterklaas ontvangen. Wat begint als een simpel chatmoment, blijkt onder de motorkap een geavanceerde combinatie van generatieve AI, workflow-automatisering en video­technologie. Daarmee speelt KPN in op de groeiende vraag naar digitale beleving rond het Sinterklaasfeest.

Via een ouderportaal kunnen ouders hun kind aanmelden en basisinformatie delen -zoals naam, leeftijd, interesses en een anekdote- plus eventueel een foto van de gezette schoen. Met de N8N=tool worden die inputs gekoppeld aan verschillende AI-modellen. ChatGPT genereert de WhatsApp-berichten, terwijl video’s automatisch worden opgebouwd met beelden van Sinterklaas en Ozosnel, bijvoorbeeld wanneer het paard een achtergelaten wortel opeet. 

Ouders kunnen video’s opnieuw laten genereren totdat deze past bij hun kind, waarna de content één-op-één gedeeld kan worden. Volgens KPN ontstaat zo een persoonlijke en gecontroleerde ervaring die het traditionele Sinterklaasmoment een digitale uitbreiding geeft.

Sint leert AH-Daan een lesje

Supermarktmanager Daan laat in de nieuwe tv-commercial van Albert Heijn vol trots zien dat de super alles in huis heeft voor een geweldig sinterklaasfeest. Ook presenteert hij de vernieuwde schoenzethaard. Kinderen kunnen dit jaar in alle Albert Heijn-winkels hun schoen komen zetten. Sint zelf komt ook nog even op bezoek, wat tot een onverwachte wending leidt - hij leert Daan, de nieuwe supermarktmanager, een klein lesje.

In de winkel kunnen kinderen een knutselschoenplaat ophalen, deze thuis versieren en vervolgens in de winkel zetten. Vanaf 2 december kan het schoentje worden opgehaald, met iets moois van Sint erin.

Op social laat Albert Heijn daarnaast een reeks herkenbare momenten rondom het schoentje zetten zien, en hoe iedereen daar zijn eigen draai aan geeft. Alle kinderen van Texel - waar Sint dit jaar aankomt - kunnen ‘de Tas van Sinterklaas’ bij Albert Heijn in Den Burg ophalen. De campagne is ontwikkeld door TBWA\Neboko.

Krasloten stapt in magische AI-wereld

Krasloten lanceert zijn sint- en feestdagencampagne rond de jaarlijkse Decemberkalender. De commercial, ontwikkeld in samenwerking met Ambassadors, is grotendeels gebouwd met AI-technologie. Het doel: onderzoeken hoever je kunt gaan met AI in een commerciële productie zonder in te leveren op kwaliteit of emotie.

In de spot zien we een man die zijn Decemberkalender koopt en letterlijk de magische wereld instapt die achter het kraslot schuilgaat. Wat kijkers niet direct zien: een groot deel van die wereld is digitaal opgebouwd uit AI-gegenereerde assets, naadloos geïntegreerd in een animatie- en VFX-workflow. Pas wanneer de camera uitzoomt, blijkt hoe ver de technologie gaat - zelfs de man en zijn moeder blijken volledig door AI gecreëerd.

Volgens Ambassadors combineert het project precies de twee werelden waar het bureau in gespecialiseerd is: craft en AI. Krasloten benadrukt dat AI niet alleen in de productie werd ingezet, maar vanaf het concept al een centrale rol speelde. Door animatie en kunstmatige intelligentie te verweven, wil het merk laten zien hoe creativiteit en technologie elkaar kunnen versterken.

De hectiek van december volgens Makro

Makro luidt het feestdagenseizoen in met een campagne die laat zien hoe het ondernemers helpt grip te krijgen op de jaarlijkse eindejaarshectiek. Onder het motto ‘De meest hysterische tijd van het jaar’ positioneert Makro zich als partner voor ondernemend Nederland in een periode die vaak allesbehalve ontspannen is.

Het laatste kwartaal is traditioneel de drukste tijd: pieken in opdrachten, lastminute klantaanvragen, feestborrels organiseren, kerstpakketten regelen en ondertussen ook het thuisfront tevreden houden. Makro speelt op humoristische wijze met het contrast tussen het perfecte kerstbeeld en de realiteit van ondernemers in december.

Samen met bureau Yune is een remake gemaakt van de kerstklassieker ‘It’s the most wonderful time of the year’.

Sint, de Kerstman en een Bol-cadeau 'dat ertoe doet'

Online retailer Bol laat met ‘Voor een cadeau dat ertoe doet’ zien hoe een goed gekozen cadeau meer kan betekenen dan alleen een pakje onder de boom. Samen met bureau Dept brengt Bol voor het eerst Sinterklaas en de Kerstman samen - een onwaarschijnlijke, maar sympathieke samenwerking in de drukste tijd van het jaar.

In de commercial, geregisseerd door HolyFools, volgen we Anna, een meisje met één grote wens: pakjesavond vieren met haar gescheiden ouders. Zelfs voor de Sint een uitdaging. Daarom roept hij de hulp in van zijn decembercollega. Wat volgt is een lichtvoetig verhaal over plannen, pakjes en onverwachte vriendschap, waarin de twee feesticonen ontdekken dat een cadeau pas echt telt als het mensen dichter bij elkaar brengt.

De commercial wordt ondersteund door een brede multimediale campagne - van televisie en radio tot social content en outdoor. In online video’s gaat het avontuur van de twee verder.

Heel veel 'kwaliteitsspeelgoed' bij Aldi

Aldi heeft dit jaar een sinterklaasspot uitgebracht die draait om het uitgebreide speelgoedassortiment van de discounter. In de commercial staat, net als in de campagne, het idee centraal dat sinterklaascadeaus niet alleen leuk moeten zijn, maar ook bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen - van fijne motoriek tot creatief en probleemoplossend denken.

De campagne (bureau: Joe Public) verwijst naar de nieuwe Aldi Sint Special, met ruim 200 cadeaus: van Toylino-klimtoestellen tot pluche knuffels en Montessori-speelgoed. Daarbij ligt de nadruk op duurzaamheid: veel artikelen zijn gemaakt van hout of andere natuurlijke materialen en voldoen volgens Aldi aan strengere kwaliteitsnormen dan wettelijk vereist.

Sint en Kerstman ook samen bij PostNL

PostNL bundelt zijn feestdagencampagnes in één verhaal. In de nieuwe merkcampagne, ontwikkeld door Hotel L’Amour, bezorgen niet alleen de postbezorgers, maar ook Sinterklaas en de Kerstman een glimlach. Beide iconen besteden hun drukke decemberwerk dit jaar uit aan PostNL, zodat ze zelf eindelijk tijd hebben om de feestdagen te vieren.

Daarmee treedt PostNL in het spoor van Bol, dat eveneens een campagne lanceerde waarin de Sint en de Kerstman samen optreden. Beide merken kiezen voor een luchtige toon, al gaat PostNL met een hiphoppende Sint en Kerstman misschien nog een stapje verder.

De 360-gradenaanpak is een primeur voor PostNL: pakketten en kerstkaarten komen voor het eerst samen onder één paraplu - bedoeld om te laten zien dat het merk de volledige decemberdrukte aankan.

De 'speelgoedavonturen' van Intertoys

De sintcampagne van Intertoys is volledig verweven met de meerjarige samenwerking met De Grote Sinterklaasfilm. De nieuwe commercial speelt zich af rond het Intertoys-universum van de Toy Testers, dat een centrale rol heeft in de contentstrategie.

In de spot zien we Sofia, die tijdens een winkelbezoek door Piet Chico Choco wordt uitgenodigd om zelf Toy Tester te worden. Via een magische overgang belandt ze in het Intertoys Go Play Clubhuis, waar ze samen met de Toy Testers en Pieten Chico Choco, Kim Kado en Marco Marsepein nieuw speelgoed ontdekt, unboxt en challenges uitvoert. De commercial eindigt met een oproep om zelf het speelavontuur aan te gaan via intertoys.nl.

De campagne is ontwikkeld door social-bureau Modern Citizens en digital activatiebureau Engaged, en wordt uitgerold via tv, online video, social media, streamingdiensten, bioscoop en alle 200 winkels. Later in november volgt een landelijke digitale out-of-home-campagne en een samenwerking met 100%NL.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in