Adverteerder: Nationale Bioscoopbon
Bureau: Selmore
Campagne: Heb je het bonnetje nog?
MK: Dit is het 47e praatje van dit jaar alweer meneer Bol. Nog maar vijf weken te gaan en dan is het alweer tijd voor oliebollen en champagne. Dat betekent ook dat we vol in de herfst zitten, het vroeg donker is en we vanwege het gure Sinterklaasweer lekker de warmte binnen opzoeken. Qua timing is de airtime van de campagne van deze week dus goed gekozen: de Nationale Bioscoopbon. En ook niet voor niets natuurlijk in opmaat naar het grootste cadeauseizoen van het jaar: SinterKerst. Gemaakt door Selmore en gebaseerd op het inzicht ‘heb je het bonnetje nog?’ die vaak wordt gesteld bij het krijgen van een cadeau. Een woordspeling met bon. En de juiste media timing in het jaar. Kortom, een campagne die behoorlijk behoorlijk doordacht klinkt. Zeg jij het maar!?
WAB: Is het een potentiële Effie? Nee. Want het inzicht van cadeaubonnen in plaats van het verkeerde cadeau is niet nieuw. Is het een potentiële ADCN Lamp? Nee, geen groots creatief concept. Is het een Amma? Met deze spot op tv en online video, lijkt het vrij basaal qua media. Ben ik nu te cynisch? Nee! Ik hou er namelijk wel van. Het is heerlijk simpel. Less is more. Of in dit geval Selmore.
MK: Ach, meneer Bol, er schuilt gewoon stiekem een woordgoochelende copywriter in je zie ik. Maar ik ben het wel met je eens; al deze awards zullen het niet worden. En ik ben het ook met je eens over de simpelheid. Cadeautje, woordgrapje met bon en de echte bon. Simpeler en dus ook korter wordt het niet. Ik ben niet direct fan van die wat ouderwetse look and feel van de film. Of is dat kwestie van smaak?
WAB: Smaak denk ik. Het heeft iets vervreemdends, dat herken ik wel. Maar dat trekt wel mijn aandacht. Bij zowel de commercial met het kind als met de moeder is de styling lekker retro. Dat komt terug in het zeventigerjaren lettertype. Het hele stijltje knalt van het scherm af.
MK: Okay, ieder zijn ding dus. Dan nog even over de doelgroep. Op wie richten ze zich denk je? Ik ben bijvoorbeeld dol op de bios. Maar met alle streamingdiensten lijkt het alsof de bios niet meer hoog op de lijst van velen staat?
WAB: De bioscoop heeft het niet makkelijk. Streaming is zeker een concurrent, maar dat waren de good-old video en de tv ook al. Naar de bioscoop gaan is vooral een uitje. Het roept bij veel mensen een dat-moet-ik-vaker-doen-reactie op. Deze grafiek laat een historisch overzicht zien van bioscoopbezoek. Het bezoek krabbelt nu weer op, maar is nog altijd lager dan pré-corona. In 2024, ging de gemiddelde Nederlander nog maar 1,6 keer per jaar naar de bioscoop. Dat is erg weinig. Hoe vaak ga jij dan?
MK: Oh, echt wel vaker dan dat. Ik vind de bioscoop toch magischer dan het scherm thuis. Wat je zegt, de bios is entertainment, echt een avondje uit. Ik hou ervan, vooral in zo’n oude Tuschinski, popcorn en thee erbij, luie fauteuil, heerlijk!
WAB: Wat vind jij van cadeaubonnen geven of ontvangen?
MK: Ik vind dat niet verkeerd. Een echt cadeau bedenken en uitzoeken is leuker en persoonlijker. Maar je hebt mensen om je heen waarvan je weet dat je ze meer plezier doet met een cadeaubon, zodat ze zelf hun slag kunnen slaan. Niet alleen omdat ze dan het juiste kunnen kopen, maar ook gewoon even lekker zelf kunnen gaan shoppen. En iemand een bioscoopbon en dus een avondje uit cadeau doen vind ik wel een mooi gebaar. In deze tijd van prikkels en hectiek gun je iedereen een avondje in stilte en donker.
WAB: Het lijkt heel praktisch, maar ik vind er zelf wel wat van. Ik heb er veel liggen. Maar vaak vergeet ik ze. En dan verlopen ze dus. Best wel irritant. Heb laatst in Huize Bol dat laatje geleegd. Er lagen serieus zeven bioscoopbonnen in, waarvan er vier verlopen waren. En die zijn niks meer waard. Tja, tegen negatieve ervaring kan geen reclame op.
MK: Echt? Wat zonde! En een tikkie onaardig hoor om ze in een la te gooien en te vergeten meneer Bol! Maar inmiddels is ook daar een oplossing voor. Ik volg onze opper-influencer Bas Smit op de socials (wie niet) en hij promoot wissel.nl. Daar kun je je cadeaubonnen inruilen voor cash. Zo zie je maar, voor alles is er een markt. Dus wat denk je? Zal met deze campagne de bioscoopbonnenbizz door het dak gaan en zullen de bioscopen weer lekker vol zitten?
WAB: Wat ik sterk vind aan de campagne is de realiteitszin. Het normale cadeau kent best een paar risico’s. Dat kan je omslachtig vermijden, maar dat doen de adverteerder en het bureau niet. Het moge duidelijk zijn. Mensen zitten vaak niet te wachten op cadeaus. Met een bon en met een ervaring, zijn de kansen op succes veel hoger.
MK: Zo zie je maar, die la met bonnen in Huize Bol is bij nader inzien zo gek nog niet. Toch nog een andere vraag. Wanneer koop je een Pathé-bon en wanneer de Nationale Bioscoopbon? Maakt deze campagne voldoende impact en stijgt de bekendheid? Ik zou bij een bon voor de bios namelijk aan Pathé denken.
WAB: Jij woont in een stad met Pathé. Daar zal dat zo zijn. Ik woon zelf in een stad met een Vue. Een ‘meta-niveau’ bioscoopbon lijkt me voor de hele sector verstandiger. En ze staan niet alleen. Want naast bioscoopbonnen liggen er ook nog andere bonnen in mijn la. Van dinerbonnen tot VVV- bonnen, bonnen van diverse retailers tot allerlei grote kortingsbonnen. Nu moet ik wel zeggen dat ik van al die bonnen bij de bioscoop het warmste gevoel krijg. Zeker om te geven of te ontvangen. Omdat de bioscoop heeft fijne associaties oproept. Terwijl wij dit praatje maken, ben ik al het kijken naar films die draaien. Want dat maakt mijn customer journey helemaal af: de urgentie van een film die op het grote scherm lekker overkomt.
MK: Waar dit praatje al niet goed voor is. Dus hup lekker een nog geldige bon uit de la pakken en naar de bios gaan. Niks gezelliger op een herfstige avond of namiddag dan dat. En wat ik ook zo fijn vind aan de bios is dat je twee uur lang je telefoon uit hebt staan. En ik weet dat jouw stokpaardje in communicatie en media ‘aandacht’ is. Nou, there you go, de bioscoop doet dat voor je: licht uit, film aan en kijken met aandacht. Iets wat ons thuis niet lukt, laten we eerlijk zijn. Ik zou, als ik in de bioscoopbranche zat, dat haakje pakken. We snakken ernaar. En nog een tip van mij: na afloop niet gelijk naar de garage, fiets of OV rennen! Mijn guilty pleasure is dan om erna even lekker te slenteren door de binnenstad met al die gezellige lampjes en prachtige etalages in deze tijd van het jaar.
WAB: Ons praatje is een plaatje geworden. Ik zie je zelfs vooraf zwieren door de natte en herfstige straten. Nagenietend van een mooie film. Met een warme Nationale Bioscoopbon stevig op zak. Dubbend welke nieuwe prachtfilm je nu weer gaat kiezen. Die bon koester je, want het was een cadeau van een dierbaar iemand. Een heerlijk sprookje wordt het zo. Haha. Waar ons campagnepraatje al niet toe leidt. Van een simpele en lekker nuchtere commercial gemaakt door Selmore, lijkt het opeens wel een emotionele kerstcommercial. Het kan verkeren.
MK: Wat een romanticus ben je toch meneer Bol. En zomaar weer gratis een dijk van een creatieve (kerst) suggestie aan Selmore. Hartjes voor jou...
Zij marketingbaas van NN Group. Hij, country director bij Azerion. Beiden hebben een groot hart voor marketing en reclame. Iedere week betwijfelt, bekritiseert of bewierookt het duo Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol een actuele campagne. Met vandaag de nieuwe campagne van Nationale Bioscoopbon.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu