De keuze van MediaMarkt om de iconische pay-off ‘Ik ben toch niet gek’ weer van stal te halen, scoort goed bij het Nederlandse publiek. De slagzin is na enkele jaren afwezigheid nog steeds zeer bekend en de eerste commercial laat op veel mensen een positieve indruk achter. Deze en meer inzichten komen naar voren uit representatief panelonderzoek (n=500) dat MSI-ACI uitvoerde in opdracht van Adformatie.
MediaMarkt voerde ‘Ik ben toch niet gek’ begin oktober weer in via een nieuwe merkcampagne, het eerste werk van het nieuwe bureau Serviceplan Amsterdam. ‘Ik ben toch niet gek’ was jarenlang dé slogan van de retailer, tot de keuze voor het meer generieke ‘Let’s go’ in 2022. MediaMarkt werkte de afgelopen jaren samen met Wunderman Thompson (dat nu VML heet), dat het account eerder dit jaar verloor aan Serviceplan Amsterdam.
De terugkeer van ‘Ik ben toch niet gek’ is in een fris jasje gestoken. ‘Gek’ maakt plaats voor uiteenlopende synoniemen - van ouderwets ‘krankjorum’ en 'mesjogge' tot modern ‘delulu’, ‘wappie’ en ‘koekoek’.
‘Let’s go’ had beperkte impact
De iconische pay-off zit na jaren afwezigheid nog steeds stevig in het geheugen van Nederlandse consumenten. Maar liefst 81 procent herinnert zich deze slagzin. 14 Procent kent de pay-off niet meer en circa 5 procent weet het niet zeker. De slagzin ‘Let’s go’ heeft in drie jaar een beperkte impact gemaakt. Dertig procent van de respondenten kent deze slogan helemaal niet en nog eens 28 procent associeert ‘Let’s go’ nauwelijks of niet met MediaMarkt. Slechts 22 procent van de consumenten koppelt de slogan wél direct aan de elektronicaketen, 21 procent een beetje.
Vernieuwde slogan positief onthaald
MediaMarkts terugkeer naar het bekende ‘Ik ben toch niet gek’ in een moderner jasje wordt goed onthaald. Na het kijken van de eerste nieuwe commercial zegt 28 procent van de respondenten de nieuwe versie zelfs leuker te vinden dan het origineel. Voor 35 procent is de nieuwe versie leuk, maar het origineel leuker. Negentien procent zegt de charme van de originele stijl te missen, 5 procent vindt beide varianten niet leuk en 13 procent heeft geen mening of kent de oude stijl MediaMarkt-reclames niet.
Op de vraag of MediaMarkt er verstandig aan doet om ‘Let’s go’ weer te verruilen voor ‘Ik ben toch niet gek’, antwoordt 77 procent bevestigend. Slechts 8 procent van de respondenten vindt ‘Let’s go’ leuker, 15 procent heeft geen duidelijke voorkeur.
Correctie: in een eerdere versie van dit artikel werd vermeld dat de slogan 'Let's go' uit de koker van VML kwam. Dat klopt niet en is daarom aangepast.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu