Overslaan en naar de inhoud gaan

Veel Nederlanders schrikken van gevaarlijke Temu- en Shein-producten, maar er niet meer winkelen is een ander verhaal

Deel van de klanten zegt de webwinkels te rug toe te keren, maar een groter deel ziet daar geen reden voor.
shein temu
© Shutterstock

Een grote meerderheid van de Nederlanders (82 procent) die Temu en/of Shein kent, schrikt van onafhankelijk onderzoek waaruit blijkt dat veel producten van de goedkope Chinese websites gevaarlijk zijn. Anderzijds verbaast het 66 procent niet dat de kwaliteit zo slecht kan zijn. De websites voortaan links laten liggen? Daar lopen de meningen over uiteen.

Deze en meer inzichten komen naar voren uit representatief panelonderzoek (n=592) dat MSI-ACI heeft uitgevoerd in opdracht van Adformatie. Na het beantwoorden van de introductievraag of men bekend is met Temu en/of Shein, bleven er 510 respondenten over. Aan deze groep zijn vervolgvragen gesteld, waaruit blijkt dat 41 procent wel eens bij één van de twee webwinkels geshopt heeft en 30 procent bij allebei. 9 Procent heeft er nog niets gekocht maar is dat wel van plan en de resterende 20 procent bestelt bewust niets bij Temu of Shein.

Welke typen producten heeft u wel eens besteld via Temu en/of Shein?

Kleding 69 procent
Elektronica of gadgets 42 procent
Sieraden 29 procent
Speelgoed 27 procent
Overige producten 15 procent

Nederlanders die bij Temu en/of Shein bestellen, kopen vooral kleding (69 procent) en elektronica of gadgets (42 procent). De kwaliteit van de bestelde producten wordt door 63 procent van de respondenten als (erg) goed omschreven, waar 25 procent neutraal is en 13 procent (zeer) ontevreden is.

Na deze vragen hebben we het panel geïnformeerd over professioneel internationaal onderzoek, dat 162 gekochte producten van Shein en Temu onder de loep heeft genomen. Veel van de onderzochte producten blijken gevaarlijk. Zo kunnen smartphoneopladers in de brand vliegen door kortsluiting, breken kleine onderdelen van kinderspeelgoed soms snel af en bevatten heel wat sierraden kankerverwekkende stoffen. Experts schrijven deze risico’s toe aan de goedkope prijzen van de producten. Een grote meerderheid (82 procent) van de respondenten schrikt van dit nieuws.

Wat is uw reactie op dit nieuws?

Dit verbaast me en ik schrik ervan 16 procent
Ik schrik ervan, maar het verbaast me niet 66 procent
Ik twijfel aan de betrouwbaarheid van dit onderzoek 9 procent
Anders, namelijk 9 procent

Temu en Shein hebben naar aanleiding van de onderzoeksresultaten verschillende producten verwijderd uit hun webwinkels en beloven beterschap. Die reactie is voor 18 procent van de respondenten reden om te blijven kopen bij Temu en/of Shein. 25 Procent blijft ook kopen, maar is zich bewust van risico’s. 28 Procent zegt niet meer te winkelen bij Temu en/of Shein en 9 procent overweegt gekochte producten weg te gooien om risico’s te vermijden. De resterende 31 procent van de respondenten zegt sowieso niets te kopen bij de Chinese webwinkels.

Heeft dit nieuws uw mening over Temu en Shein veranderd?

Ik overweeg mijn gekochte producten weg te gooien om risico's te vermijden 9 procent
Ik ga geen producten meer kopen van Temu en/of Shein 28 procent
Ik kocht al niets bij deze webwinkels 31 procent
Ik blijf kopen bij deze webwinkels, ondanks de risico's 25 procent
Ik blijf kopen bij deze webwinkels, juist omdat ze hebben ingegrepen 18 procent
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in