Een grote meerderheid van de Nederlanders (82 procent) die Temu en/of Shein kent, schrikt van onafhankelijk onderzoek waaruit blijkt dat veel producten van de goedkope Chinese websites gevaarlijk zijn. Anderzijds verbaast het 66 procent niet dat de kwaliteit zo slecht kan zijn. De websites voortaan links laten liggen? Daar lopen de meningen over uiteen.
Deze en meer inzichten komen naar voren uit representatief panelonderzoek (n=592) dat MSI-ACI heeft uitgevoerd in opdracht van Adformatie. Na het beantwoorden van de introductievraag of men bekend is met Temu en/of Shein, bleven er 510 respondenten over. Aan deze groep zijn vervolgvragen gesteld, waaruit blijkt dat 41 procent wel eens bij één van de twee webwinkels geshopt heeft en 30 procent bij allebei. 9 Procent heeft er nog niets gekocht maar is dat wel van plan en de resterende 20 procent bestelt bewust niets bij Temu of Shein.
Welke typen producten heeft u wel eens besteld via Temu en/of Shein?
| Kleding | 69 procent |
| Elektronica of gadgets | 42 procent |
| Sieraden | 29 procent |
| Speelgoed | 27 procent |
| Overige producten | 15 procent |
Nederlanders die bij Temu en/of Shein bestellen, kopen vooral kleding (69 procent) en elektronica of gadgets (42 procent). De kwaliteit van de bestelde producten wordt door 63 procent van de respondenten als (erg) goed omschreven, waar 25 procent neutraal is en 13 procent (zeer) ontevreden is.
Na deze vragen hebben we het panel geïnformeerd over professioneel internationaal onderzoek, dat 162 gekochte producten van Shein en Temu onder de loep heeft genomen. Veel van de onderzochte producten blijken gevaarlijk. Zo kunnen smartphoneopladers in de brand vliegen door kortsluiting, breken kleine onderdelen van kinderspeelgoed soms snel af en bevatten heel wat sierraden kankerverwekkende stoffen. Experts schrijven deze risico’s toe aan de goedkope prijzen van de producten. Een grote meerderheid (82 procent) van de respondenten schrikt van dit nieuws.
Wat is uw reactie op dit nieuws?
| Dit verbaast me en ik schrik ervan | 16 procent |
| Ik schrik ervan, maar het verbaast me niet | 66 procent |
| Ik twijfel aan de betrouwbaarheid van dit onderzoek | 9 procent |
| Anders, namelijk | 9 procent |
Temu en Shein hebben naar aanleiding van de onderzoeksresultaten verschillende producten verwijderd uit hun webwinkels en beloven beterschap. Die reactie is voor 18 procent van de respondenten reden om te blijven kopen bij Temu en/of Shein. 25 Procent blijft ook kopen, maar is zich bewust van risico’s. 28 Procent zegt niet meer te winkelen bij Temu en/of Shein en 9 procent overweegt gekochte producten weg te gooien om risico’s te vermijden. De resterende 31 procent van de respondenten zegt sowieso niets te kopen bij de Chinese webwinkels.
Heeft dit nieuws uw mening over Temu en Shein veranderd?
| Ik overweeg mijn gekochte producten weg te gooien om risico's te vermijden | 9 procent |
| Ik ga geen producten meer kopen van Temu en/of Shein | 28 procent |
| Ik kocht al niets bij deze webwinkels | 31 procent |
| Ik blijf kopen bij deze webwinkels, ondanks de risico's | 25 procent |
| Ik blijf kopen bij deze webwinkels, juist omdat ze hebben ingegrepen | 18 procent |

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu