Overslaan en naar de inhoud gaan

Instagram moet algoritme van rechter binnen twee weken aanpassen, en dat is groot nieuws

De feed zoals je ’m kent, kan verdwijnen
Instagram’s algoritme onder vuur

Wat als het algoritme straks niet meer bepaalt wat je ziet op Instagram? Een Nederlandse rechter heeft Meta opgedragen zijn platforms aan te passen, omdat de huidige algoritmische feed in strijd is met de Digital Services Act (Article 14 Terms and Conditions, 2024). De chronologische tijdlijn, die gebruikers zélf zouden moeten kunnen kiezen, zit te diep verstopt en wordt telkens automatisch teruggezet. Volgens de rechter is dat een vorm van dark pattern, en Meta krijgt twee weken om dit aan te passen (Reuters, 2025).

Voor merken, creators en agencies is dit groot nieuws. Als Instagram straks verplicht wordt om een chronologische feed prominenter te tonen, verandert het speelveld. In plaats van een algoritme dat bepaalt wat jij te zien krijgt, zie je daar straks alleen content van accounts die je zelf volgt, netjes op volgorde van publicatie, net als vroeger. Tegelijk blijft er nog steeds een algoritmisch domein bestaan, zoals de Search-, Explore- en Reelsfeeds. Daar bepaalt Instagram juist wél wat je ontdekt, op basis van gedrag, voorkeuren en interactie.

Met andere woorden: de balans tussen de ‘eigen kring’ en de ‘ontdekkingsruimte’ op Instagram kan verschuiven. Bereik wordt minder bepaald door het algoritme en meer door timing, relevantie en échte interactie. Wereldwijd groeit bovendien de druk op socialplatforms om transparanter te worden over hoe hun algoritmes werken, met mogelijke impact op strategie, contentplanning en performance.

Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in