Premium

Albert Spijkman (Achmea): ‘We willen groeien in dingen die we voor klanten doen’

CMO Studio | ‘Wij wilden gewoon eens uitleggen dat we de vuurwerktraditie heel raar vinden.’

Albert Spijkman (Achmea), te gast in CMO Studio
Videoproductie: Gig

Het gaat bij de merken die onder Achmea vallen allang niet meer alleen over verzekeren. Dat zegt Albert Spijkman, divisievoorzitter Distributie, Innovatie & Merken (Dim), bij Achmea, die daarmee onder meer verantwoordelijk is voor het portfoliomanagement van Achmea-brands zoals Zilveren Kruis, Centraal Beheer en Interpolis. Niet alleen meer woonverzekeringen dus, maar ook hulp bij het vinden van een klusjesman (M/V) of een werkster (idem). En wat dacht u van een isolatie- en zonnepanelenservice om het huis helpen te verduurzamen?

Bovendien wil Spijkman met Achmea meepraten over het aanpakken van bepaalde maatschappelijke fricties. Vorig jaar bijvoorbeeld met de vuurwerkcampagne – waar het een en ander over te doen is geweest – en dit jaar met de “krakerscampagne”, waarin het tekort aan levensloopbestendige woningen op de agenda wordt gezet. Spijkman wil mensen en bedrijven aan het denken zetten én tot actie bewegen. ‘We investeren er zelf ook in, maar in ons eentje krijgen we dat niet voor elkaar.’ Dit zijn de uitdagingen van… Albert Spijkman.

Advertentie
advertisement

Aflevering missen? Niet nodig

In onderstaande video is het gehele interview met Spijkman te zien (ruim 30 minuten), als shortcut zetten we hieronder een aantal quotes op een rijtje met de plek waar die in het interview te bekijken en te beluisteren zijn.

Het interview is net als altijd ook te beluisteren via je favoriete podcast-app. Mis geen aflevering en abonneer je op CMO Studio!

CMO Studio #16 - 2022: Albert Spijkman (Achmea)

Shortcut-quotes

02:40 ‘Als we onze creatieve talenten gaan gebruiken om heel mooie commercials te maken voor verkeerde producten, dan is dat eigenlijk zonde.’

04:20 ‘Ik zie zóveel potentieel voor het nieuwe reclame-character van Lidl… Je kan hiermee laten zien dat Lidl voor iedereen is.’

09:30 Jorieke de Vries (Lidl): ‘De kerstcommercial van Lidl wordt een mix van “Luxe voor iedereen” en “Lidl ís er voor iedereen”.’

11:35 ‘Zoek naar de grootste probleemgebieden, bedenk daar je producten en diensten voor en ga dan kijken welke toegevoegde waarde je kan leveren.’

13:20 ‘We willen groeien, niet alleen in klanten, maar in dingen die we voor die klanten doen.’

13:30 ‘Het gaat niet alleen over verzekeren. Bij Centraal Beheer hebben we bijvoorbeeld woonverzekeringen, maar je kan er ook een klushulp regelen of een werkster. (…) Er zitten heel veel Nederlanders in een huur- of koophuis die best wel aan verduurzaming willen doen, maar hoe? Dus wij hebben ook een isolatieservice, je kan bij ons zonnepanelen bestellen, en andere dingen doen om verduurzamingsacties te starten.’

16:20 ‘Het gaat langzaam voordat je een verzekeraar hebt omgebouwd tot dienstverlener. Dat gaat niet in één seizoen.’

17:20 Achmea valt in de prijzen met 'Samen leven met Achmea

Deze video van vier minuten was te lang om het interview op te nemen. Hieronder is hij in zijn geheel te bekijken.

Samen leven met Achmea

17:55 ‘In eerste instantie was [de film] bedoeld om te laten zien aan medewerkers waar wij eigenlijk voor zijn. Dit is Achmea, dit zijn de situaties waarin wij klanten helpen. Daarvoor zijn wij op aarde.’

18:25 ‘Wij hebben de film heel lang alleen intern gebruikt, voor de vereniging, maar iedereen vond hem zo goed, iedereen zei, breng hem nou naar buiten. Dat hebben we toen ook gedaan en toen is ie gaan vliegen.’

19:00 ‘We wilden geen financieel filmpje, maar het was ook niet de bedoeling om mensen aan het huilen te krijgen.’

20:00 ‘De kwaliteit van (de) film wordt beter als je weet hoe mensen erop reageren. Je hebt heel vaak regisseurs die wel denken te weten hoe de mensen reageren, maar nu krijgt de regisseur [middels neuro-onderzoek] te horen, jongens bij 02:41 zakken we weg in een oninteressant verhaal.’

20:40 ‘Met Achmea willen we bepaalde maatschappelijke fricties aanpakken. Vorig jaar hebben we de vuurwerkcampagne gehad, dit jaar de “krakerscampagne”, en daarmee willen we iets ter discussie stellen.’

22:00 ‘Wij willen erbij stil staan dat er door vuurwerk bij Oud en Nieuw ongelofelijk veel schade is, ontzettend veel leed, de ziekenhuizen, de oogklinieken liggen vol. Dat is elk jaar zo en we noemen dat een traditie. Wij wilden gewoon eens uitleggen dat we dit heel raar vinden.’

25:30 ‘Wij vinden dat iedereen die investeert in vastgoed goed moet kijken naar [het realiseren van] levensloopbestendige woningen. En eigenlijk hebben we ook wel een beetje de doelstelling dat mensen – of hun kinderen – wat eerder gaan nadenken over de toekomst.’

25:30 ‘Deze commercial is bedacht door een zestal mensen en toen we daar zaten met z’n zessen, had íedereen van ons problemen met de huisvesting van zijn ouders. Dit speelt gewoon. Hier moet je je op voorbereiden.’

26:30 ‘Wij rekenen de waarde van onze merken uit met het “Brand Vip-model”. (…) Dat model geeft ons ongelofelijk veel handvatten om de merkwaarde en de branding te verbeteren, om acties in te zetten.’

28:30 ‘Je moet kiezen om gekozen te worden als merk.’

29:30 ‘Je kunt niet blíjven commercials maken, we moeten andere manieren vinden om op het netvlies van nieuwe klanten te komen. En met een heel duidelijke boodschap. Dus meer focus.’

Terugkijken 2022

CMO Studio #1 - 2022: Brenda Smith (A.S. Watson): ‘Het rommelige is onderdeel van ons merk’

CMO Studio #2: Els Dijkhuizen (Heineken): ‘Birra Moretti was grotere introductie dan Heineken 0.0’

CMO Studio #3: Evita Stoop (IBM): Met technologie alleen creëer je geen oplossingen’

CMO Studio #4: Yvonne Nassar (Van Gogh Museum): ‘Een museum is niet alleen een plek waar je kennis háált’

CMO Studio #5: Egmont Philips (TCS): ‘Waarde van quantum-snelheid ligt voor marketeers vooral in klantinteractie’

CMO Studio #6: Marc Rondagh (Eredivisie): ‘We willen allemaal dat we Europees excelleren’

CMO Studio #7: Ard Bossema (Asahi-Grolsch): ‘Maak geen doos met brand-assets die elk land moet gebruiken’

CMO Studio #8: Arno de Jong (Nederlandse Loterij): ‘Het heeft niet zoveel zin om Koning Toto in te sturen voor Cannes’

CMO Studio #9: Erwin Dito (McDonald’s global): ‘Het kan verdomde eng zijn om creatief te zijn’

CMO Studio #10: Nadia de Waal (Justdiggit): ‘Misschien moet Cannes niet elk jaar’

CMO Studio #11: Charelle Akihary (Heijmans): ‘Met alleen maar polderen, gebeurt er niks’

CMO Studio #12: Katja Stello (Wereldhave): ‘De relevantie van winkelcentra is veranderd’

CMO Studio #13: Annemarie de Munnik (Lego Benelux): ‘‘Bij speelgoed is het product altijd de hero’

CMO Studio #14: Charlotte Zelders (ANWB): ‘Verjongen is voor ANWB nu superbelangrijk’

CMO Studio #15: Eelco Keune (Keune): ‘We willen de beste zijn, niet per se de grootste’

Terugkijken 2021

CMO Studio #1: Pieter Smeets (ASN Bank): ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn'

CMO Studio #2: Merijn Everaarts (Dopper): ‘Groei is een superslecht model’

CMO Studio #3: Frans Leenaars (TUI): ‘Sinds de persco van 11 mei is de deksel eraf'

CMO Studio #4: Leo Hensen (T-Mobile): ‘We zijn naar één marketingteam gegaan waarin we vier merken managen’

CMO Studio #5: David Verschoor (Hartstichting): ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’

CMO Studio #6: Greo Belgers (Triodos): ‘We werden als elitair gezien’

CMO Studio #7: Thecla Schaeffer (Tony’s): ‘Nederlandse reclame, het blijft altijd bij leuke kleine verhaaltjes’

CMO Studio #8: Marcel Aalders (CarpetRight): 'Marketeers moeten de taal van sales en van de CFO spreken'

CMO Studio #9: Bas Bisschops (ABN Amro): ‘Data niet alleen leidend in performance-marketing, maar ook in strategische besluitvorming'

CMO Studio #10: Corné Hoogendoorn (Corendon): ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’

CMO Studio #11: Dorkas Koenen (Rabobank): ‘Marketeers moeten littekens oplopen’

CMO Studio #12: Nienke van de Streek (Aldi): ‘Balen dat de Consumentenbond ons niet uitriep tot de goedkoopste’

CMO Studio #13: Patrick Kuijsters (Volksbank): 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'

CMO Studio #14: Johan van der Zanden (Albert Heijn): ‘De volgende kerstcommercial is anders dan anders’

CMO Studio #15: Andy Mosmans (Unknown Group): ‘Wij helpen oprichters hun roeping te realiseren’

CMO Studio #16: Rosella Passier (KNVB): 'Het magische oranjegevoel moet weer tot leven komen'

CMO Studio #17: Maryam Boonstra: 'We gaan niet mee in het prijsgevecht’

CMO Day

CMO Studio is dé contentserie voor de CMO Community van Adformatie. Onder de vlag van CMO Community organiseren we verschillende live events, waaronder ook de CMO Day, die recent plaatsvond in Capital C in Amsterdam. De volgende editie staat gepland op 11 mei 2023.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie