Premium

Bas Brand (KWF) ‘Alcohol is mede-veroorzaker van kanker, daar zullen we samen mee aan de slag moeten’

CMO Studio | KWF is het merk van de grote sociale samenhang. ‘We moeten allemaal betrokken zijn.’

Bas Brand te gast in CMO Studio
Videoproductie: Gig

Welke dingen heb je aan je hoofd wanneer je de CMO bent van de grootste non-profit-organisatie, KWF? Sinds vorig jaar collecteert KWF volledig digitaal. Een logische, maar risicovolle stap, zo bleek. Want het leverde 2 miljoen minder op dan in 2021. Dramatisch? ‘Nee’, zegt Brand in CMO Studio, en legt uit waarom.

Iedereen kent KWF eerst en vooral van het inzamelen van geld om onderzoek te financieren. Maar het Koningin Wilhelmina Fonds zet zich ook bijvoorbeeld in voor het voorkomen van kanker. Brand gaat in deze aflevering van CMO Studio uitgebreid in op de uitdagingen die hij voor zich heeft liggen.

Mis geen enkele aflevering

In onderstaande video is het gehele interview met Brand te zien (iets meer dan een half uur), als shortcut zetten we hieronder een aantal quotes op een rijtje met de plek waar die in het interview te bekijken en te beluisteren zijn.

Het interview is net als altijd ook te beluisteren via je favoriete podcast-app (Spotify wellicht, of Apple Podcast, of Google Podcast). Mis geen aflevering en abonneer je op CMO Studio!

CMO Studio #08 - 2023: Bas Brand (KWF)

Shortcut-quotes

02:00 ‘De mensen bij KWF zijn supergedreven, slim en bevlogen bezig aan de missie.’

03:00 ‘Er zijn bij KWF zo’n 70 mensen bezig met marketing, fondsenwerving, data, digital. Dat vraagt van mij heel nieuwe dingen.’

07:00 ‘De nieuwe commercial van ING is als een merksaus van emotie die je inhoudelijk voelt schuren. Waar is de bank? Waar zijn de diensten? (…) Maar ING positioneert zich ook in een bepaalde richting waarvan ik denk, ga het maar waarmaken.’

10:00 ‘Wij hebben de stap naar digitaal collecteren gezet omdat we de collecte in leven willen houden. Het is niet het afbouwen van, het is hopelijk een heel goede toekomst geven aan een uniek fenomeen.’

14:00 ‘Vorig jaar hebben wij in onze jaarrekening 154 miljoen aan baten mogen noteren. De collecte is een klein onderdeel (3,8 miljoen, red.) van die enorme baten, maar voor ons vanuit het merk gezien een enorm belangrijk onderdeel.’

18:50 ‘Kanker raakt één op de drie mensen en we gaan hard richting één op twee. (…) De sociale samenhang is belangrijk onderdeel van de fundamentele waarde van ons merk.’

19:50 ‘We hebben 17,8 miljoen mensen in Nederland, die moeten allemaal betrokken zijn.’

20:50 ‘Samen. We hebben de markt, de samenleving, maar ook de overheid, nodig om gedragsverandering te bewerkstelligen, om gezonder te leven met elkaar.’

21:40 ‘Ik zou dolgraag met supermarkten of met andere partijen die invloed hebben op onze toegang tot alcohol om daar stappen te zetten. Daar zullen we mee aan de slag moeten met elkaar, want alcohol is een mede-veroorzaker van kanker.’

22:20 ‘Stoppen met roken hebben we nog niet onder de knie hoor, laten we daar duidelijk over zijn. Jongeren zijn nu allemaal aan het vapen. Dat is een opmaat naar roken.’

24:25 ‘Wat ik graag plug naar de luisteraars, hoe gaan we om met de zorg in Nederland? Doordat we steeds meer mensen hebben met kanker (…) zijn er meer mensen die leven mét – en ná kanker. Daar ontstaan heel veel nieuwe zorgproblemen.’

25:10 ‘Mensen weten dat we er al bijna 75 jaar zijn en dat we waarschijnlijk nog wel 75 jaar nodig hebben om de grote problemen op te lossen.’

26:00 ‘Er is nog een wereld te winnen in het opzetten van partnerships met bedrijven en stichtingen om samen op te trekken om gedrag te veranderen.’

26:50 ‘Steeds weer kritisch kijken naar wat is het instrument dat je inzet, niet automatisch in communicatie schieten.’

27:50 ‘We zijn waanzinnig met een heel gave zomercampagne. (…) We gaan daarin het leven zien. Wat kanker in het leven betekent. Dat gaat emotie laten zien, maar ook hoop. En dat het iedereen gaat treffen, zónder in de aanname te schieten dat kanker voor iedereen hetzelfde is.’

Terugkijken 2022

CMO Studio #1 - 2022: Brenda Smith (A.S. Watson): ‘Het rommelige is onderdeel van ons merk’

CMO Studio #2: Els Dijkhuizen (Heineken): ‘Birra Moretti was grotere introductie dan Heineken 0.0’

CMO Studio #3: Evita Stoop (IBM): Met technologie alleen creëer je geen oplossingen’

CMO Studio #4: Yvonne Nassar (Van Gogh Museum): ‘Een museum is niet alleen een plek waar je kennis háált’

CMO Studio #5: Egmont Philips (TCS): ‘Waarde van quantum-snelheid ligt voor marketeers vooral in klantinteractie’

CMO Studio #6: Marc Rondagh (Eredivisie): ‘We willen allemaal dat we Europees excelleren’

CMO Studio #7: Ard Bossema (Asahi-Grolsch): ‘Maak geen doos met brand-assets die elk land moet gebruiken’

CMO Studio #8: Arno de Jong (Nederlandse Loterij): ‘Het heeft niet zoveel zin om Koning Toto in te sturen voor Cannes’

CMO Studio #9: Erwin Dito (McDonald’s global): ‘Het kan verdomde eng zijn om creatief te zijn’

CMO Studio #10: Nadia de Waal (Justdiggit): ‘Misschien moet Cannes niet elk jaar’

CMO Studio #11: Charelle Akihary (Heijmans): ‘Met alleen maar polderen, gebeurt er niks’

CMO Studio #12: Katja Stello (Wereldhave): ‘De relevantie van winkelcentra is veranderd’

CMO Studio #13: Annemarie de Munnik (Lego Benelux): ‘‘Bij speelgoed is het product altijd de hero’

CMO Studio #14: Charlotte Zelders (ANWB): ‘Verjongen is voor ANWB nu superbelangrijk’

CMO Studio #15: Eelco Keune (Keune): ‘We willen de beste zijn, niet per se de grootste’

CMO Studio #16: Albert Spijkman (Achmea): ‘We willen groeien in dingen die we voor klanten doen’

CMO Studio #17: Judith Franssen (Randstad): ‘‘Jongere doelgroepen willen vaak alleen projecten doen’

CMO Studio #18: Cees Hannema (Omoda): ‘Snelle levering is een hygiënefactor’

Terugkijken 2021

CMO Studio #1: Pieter Smeets (ASN Bank): ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn'

CMO Studio #2: Merijn Everaarts (Dopper): ‘Groei is een superslecht model’

CMO Studio #3: Frans Leenaars (TUI): ‘Sinds de persco van 11 mei is de deksel eraf'

CMO Studio #4: Leo Hensen (T-Mobile): ‘We zijn naar één marketingteam gegaan waarin we vier merken managen’

CMO Studio #5: David Verschoor (Hartstichting): ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’

CMO Studio #6: Greo Belgers (Triodos): ‘We werden als elitair gezien’

CMO Studio #7: Thecla Schaeffer (Tony’s): ‘Nederlandse reclame, het blijft altijd bij leuke kleine verhaaltjes’

CMO Studio #8: Marcel Aalders (CarpetRight): 'Marketeers moeten de taal van sales en van de CFO spreken'

CMO Studio #9: Bas Bisschops (ABN Amro): ‘Data niet alleen leidend in performance-marketing, maar ook in strategische besluitvorming'

CMO Studio #10: Corné Hoogendoorn (Corendon): ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’

CMO Studio #11: Dorkas Koenen (Rabobank): ‘Marketeers moeten littekens oplopen’

CMO Studio #12: Nienke van de Streek (Aldi): ‘Balen dat de Consumentenbond ons niet uitriep tot de goedkoopste’

CMO Studio #13: Patrick Kuijsters (Volksbank): 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'

CMO Studio #14: Johan van der Zanden (Albert Heijn): ‘De volgende kerstcommercial is anders dan anders’

CMO Studio #15: Andy Mosmans (Unknown Group): ‘Wij helpen oprichters hun roeping te realiseren’

CMO Studio #16: Rosella Passier (KNVB): 'Het magische oranjegevoel moet weer tot leven komen'

CMO Studio #17: Maryam Boonstra: 'We gaan niet mee in het prijsgevecht’

CMO Day

CMO Studio is dé contentserie voor de CMO Community van Adformatie. Onder de vlag van CMO Community organiseren we verschillende live events, waaronder ook de CMO Day, die dit jaar plaatsvond op 11 mei in Het Kasteel (Sparta Rotterdam).

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie