Premium

Katja Stello (Wereldhave): ‘De relevantie van winkelcentra is veranderd’

CMO Studio | ‘Onze voorsprong is groot, want wij hebben onze centra zelf volledig in beheer.’

Katja Stello te gast in CMO Studio
Videoproductie: Gig

Katja Stello is CMO bij vastgoedinvesteerder in winkelcentra Wereldhave. Aan uitdagingen geen gebrek dus, want corona was voor fysieke retail een stevige reality check, bovendien groeit online winkelen nog altijd als een dolle. Stello zelf vindt dan ook: ‘Ik heb best een complexe CMO-functie.’

Stello gaat in deze aflevering van CMO Studio dieper in op het concept van de Full Service Centers van Wereldhave, dat volgde uit de lange-termijn-marketingstrategie. Ook duurzaamheid staat hoog op de agenda en wat dat betreft heeft Wereldhave de zaken goed op orde. Maar daar wringt wel iets. Retail (dingen kopen!), staat immers op gespannen voet met duurzaamheid. Wat heeft een groen dak voor zin als je ruimte verhuurt aan fashion-, elektronica- en ‘troepie’-retailers?

In onderstaande video is het gehele interview met Stello te zien (25 minuten), als shortcut zetten we hieronder een aantal quotes op een rijtje met de plek waar die in het interview te bekijken en te beluisteren zijn.

Het interview is net als altijd ook te beluisteren via je favoriete podcast-app. Mis geen aflevering en abonneer je op CMO Studio!

CMO Studio #12 - 2022: Katja Stello (Wereldhave)

Shortcut-quotes

‘Eigenlijk is het een beetje platform-denken wat we doen, want we brengen vraag en aanbod bij elkaar. Alleen doen wij dat fysiek.’ 1:34

‘Wereldhave heeft een heel grote voorsprong ten opzichte van andere vastgoedpartijen want wij hebben onze centra zelf volledig in beheer.’ 2:28

‘Investeerders moeten ook kennis hebben, op de hoogte zijn van onze lange-termijnplan.’ 3:46

‘Waarom de cmo bij ons niet in de board zit? Ik denk dat je de vraag moet omdraaien. (…) De vraag zou eigenlijk moeten zijn; hoe is het je in godsnaam gelukt om marketing zo hoog op de agenda te krijgen…’ 5:35

‘Onze CEO Matthijs Storm is echt iemand die het belang ziet van de klant, de klantervaring en de service die geboden moet worden om waarde te creëren en om relevant te zijn voor die klant.’ 6:08

‘Ben & Jerry’s is in zee gegaan met het grote Unilever (…) dan moet je toch wel snappen in de praktijk dat Unilever een bedrijf is dat volledig gefocust is op winst maken.’ 8:37

‘Als verliezer moet ik meteen denken aan de consument. We hebben gezien dat de inflatie in augustus gestegen is tot ongekende hoogte, 12 procent. (…) Het is duidelijk dat we moeten bezinnen en pas op de plaats maken.’ 9:51

‘Af en toe een tijd van bezinning is niet per se alleen maar slecht. Het is ook zo dat we alles heel gemakkelijk konden doen. Maar ik denk dat crisis nooit goed of prettig is.’ 11:40

‘Wij hebben onze strategie aangekondigd in februari 2020. Dat was toen Corona nog gewoon een Mexicaans biertje was.’ 12:46

‘De coronacrisis heeft ons bevestigd in de strategie die we destijds gekozen hebben. We hebben namelijk toen al gezien dat de relevantie van de winkelcentra vandaag de dag veranderd is. (…) De functie van dat winkelcentrum, die moet veranderen.’ 13:10

‘De Full Service Centers zijn de uitkomst van de strategie, waarbij we zeggen, we gaan niet meer focussen op puur het retailstuk. (…) Dan kun je denken aan dingen als health, well-being, entertainment. Dus het is ook gewoon de huisarts, de fysiotherapeut en andere zaken die je niet zo snel in een winkelcentrum zou verwachten.’ 14:15

‘Consumenten willen alles van hun dagdagelijkse activiteiten kunnen doen in 15 minuten.’ 15:20

’In ieder geval zeggen wij dat we rond de 20 procent van dat centrum aan andere zaken dan aan traditioneel retail willen invullen.’ 15:50

‘We hebben de eerste centra opgeleverd en tot en met 2026 zijn we met ons huidig portfolio nog bezig. Is dit het dan en ben je dan klaar? Zeker niet.’ 17:25

‘We hebben bijvoorbeeld een heel leuke alcoholvrije slijterij, Nix & Nix (…), die kunnen op een laagdrempelige manier uittesten of er een markt voor hun product is.’ 18:46

Over duurzaamheid: ‘Voorlopig is de vraag van de consument toch wel echt leading.’ Maar ik denk dat als je kijkt naar wat we kúnnen doen – kijk, uiteindelijk heeft niemand baat bij lege winkelcentra. Dat is voor geen enkele stakeholder goed.’ 21:56

‘Daarnaast letten investeerders ook heel goed op die ESG, of wij wel duurzaam met onze centra omgaan. Dat wordt steeds belangrijker.’ 23:10

‘Ik moet ervoor zorgen dat ik aanwezig ben op een Epra-beurs en met investeerders in gesprek ga. Dat zijn natuurlijk wel andere gesprekken dan zij gewend zijn. Normaal gaat het over value en dat is hartstikke belangrijk, maar tegelijkertijd is onze ceo echt iemand met een lange-termijnvisie over hoe dat concept op de lange termijn waarde gaat toevoegen voor onze bezoekers, huurders en uiteindelijk investeerders. Dus dat verhaal vertellen wij ook wel degelijk. 23:45

Terugkijken 2021

CMO Studio #1: Pieter Smeets (ASN Bank): ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn'

CMO Studio #2: Merijn Everaarts (Dopper): ‘Groei is een superslecht model’

CMO Studio #3: Frans Leenaars (TUI): ‘Sinds de persco van 11 mei is de deksel eraf'

CMO Studio #4: Leo Hensen (T-Mobile): ‘We zijn naar één marketingteam gegaan waarin we vier merken managen’

CMO Studio #5: David Verschoor (Hartstichting): ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’

CMO Studio #6: Greo Belgers (Triodos): ‘We werden als elitair gezien’

CMO Studio #7: Thecla Schaeffer (Tony’s): ‘Nederlandse reclame, het blijft altijd bij leuke kleine verhaaltjes’

CMO Studio #8: Marcel Aalders (CarpetRight): 'Marketeers moeten de taal van sales en van de CFO spreken'

CMO Studio #9: Bas Bisschops (ABN Amro): ‘Data niet alleen leidend in performance-marketing, maar ook in strategische besluitvorming'

CMO Studio #10: Corné Hoogendoorn (Corendon): ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’

CMO Studio #11: Dorkas Koenen (Rabobank): ‘Marketeers moeten littekens oplopen’

CMO Studio #12: Nienke van de Streek (Aldi): ‘Balen dat de Consumentenbond ons niet uitriep tot de goedkoopste’

CMO Studio #13: Patrick Kuijsters (Volksbank): 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'

CMO Studio #14: Johan van der Zanden (Albert Heijn): ‘De volgende kerstcommercial is anders dan anders’

CMO Studio #15: Andy Mosmans (Unknown Group): ‘Wij helpen oprichters hun roeping te realiseren’

CMO Studio #16: Rosella Passier (KNVB): 'Het magische oranjegevoel moet weer tot leven komen'

CMO Studio #17: Maryam Boonstra: 'We gaan niet mee in het prijsgevecht’

CMO Day

CMO Studio is dé contentserie voor de CMO Community van Adformatie. Onder de vlag van CMO Community organiseren we verschillende live events, waaronder ook de CMO Day, die recent plaatsvond in Capital C in Amsterdam. De volgende editie staat gepland op 11 mei 2023.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie