Het was zijn droom om dj te worden en studeerde af aan de Herman Brood Academie, maar vond zijn roeping in de creatieve technologie. Ruben van Dijk (25) schreef een scriptie die hem een 10 (!) opleverde en een baan bij AI-bureau Trojan Monkeys. ‘AI is inmiddels mijn sparringpartner. Samen maken we dingen die ik in mijn eentje nooit had kunnen bedenken.’
Van Dijk: ‘Ik was altijd bezig met muziek. Ik produceerde, draaide, reisde. Maar toen kwam corona en daarmee de angst. Ik was bang dat ik heel ziek zou worden van corona omdat ik toentertijd 110 kilo woog. Durfde niet meer met het openbaar vervoer en werd door schaamte tegengehouden in mijn doen en laten. Ik ben gaan sporten en ben 41 kilo afgevallen. Er kwam ruimte om mezelf af te vragen: wat wil ik nu eigenlijk écht? De muziekwereld had ik toen mentaal afgeschreven. Tijdens een beroepskeuzetraject van twaalf weken kwam ik erachter dat ik meer richting concept en creatie wilde. Ik ben toen Creative Business gaan studeren en daar ontdekte ik dat ik content creëren heel interessant vind. Geweldig om grappige filmpjes en memes te maken waarmee je een product ineens cool maakt. Campagnes maken die blijven hangen en die raken, daar gaat mijn hart sneller van kloppen.’
Zijn eerste contact met AI kwam in 2022. ‘Als een van de eersten in mijn klas had ik lokaal op mijn computer Stable Diffusion werkende gekregen. Dat was toen ter tijd een stuk lastiger dan nu, omdat je de codes nog handmatig moest invoeren om een goede afbeelding te krijgen. En toen ChatGPT kwam, dacht ik: dit is next level. Ik merkte dat ik veel betere resultaten kreeg als ik uitgebreidere prompts schreef. Magisch.’
Voor een schoolopdracht bij bureau Boomerang werkte hij aan een online campagne voor Liga – en ontwierp zelfs complete productmascottes. Van Dijk: ‘Elk koekje kreeg een eigen sidekick. Met AI bedacht ik de karakters, bouwde modellen en bracht ze tot leven. Toen dacht ik: wow, dit verandert alles. Dít is wat ik wil doen.’
Rabbit hole
Zijn afstudeeropdracht deed hij bij contentbureau Crossphase. Hun vraag: kan AI helpen bij contentmigratie? Van Dijk: ‘Dat werk is zó repetitief en tijdrovend. Ik dacht meteen: dit moet slimmer kunnen met agentic AI. Hoe dat precies werkte wist ik toen nog niet. Toen ik erin dook, belandde ik in een rabbit hole: zó complex en abstract was het voor mij.’ Door met medewerkers in gesprek te gaan ontdekte hij gaandeweg hoe eentonig en arbeidsintensief contentmigratie inderdaad in de praktijk is.
Toch wist hij in acht weken een prototype te bouwen. Van Dijk legt uit: ‘Een agent is een AI die bestaat uit een brein (een LLM als ChatGPT of Gemini) een geheugen waar hij vorige gesprekken kan herinneren en ervan leert, een prompt, interne documenten die de agent interne kennis geeft en die kan toepassen en tools zoals de benoemde workflows waarbij hij stappenplannen kan inzetten wanneer dat nodig is. Een tool kan ook gewoon een connectie met Gmail zijn of, zoals in mijn voorbeeld, een Google Doc.
De Workflow
De workflow die ik heb uitgewerkt is uit te leggen in een aantal stappen: Je begint met de input. De workflow start zodra iemand een URL opgeeft (bijvoorbeeld een bestaande webpagina). Dan stap twee, crawlen. Dit betekent dat de agent alle tekst en data van die pagina pakt. Stap drie is dat een filter overbodige codes en ruis van de pagina haalt zodat alleen de tekst overblijft. Stap vier is het herschrijven. De AI-agent past de tone of voice aan, bijvoorbeeld van informeel naar academisch, ook geeft de agent verbeteradviezen. De laatste stap van mijn prototype is de output. De herschreven content verschijnt automatisch in een document, klaar voor de redactie. Het is dus alsof je een stagiair hebt die de eerste versie maakt. Maar je hebt altijd een mens, een human-in-the-loop nodig voor de controle. Honderd procent AI bestaat niet. De mens checkt en scherpt aan.’
Een 10
Wat zijn scriptie bijzonder maakte, was niet alleen de technische kant. Ruben ging in gesprek met werknemers van Crossphase om hun barrières en drijfveren te begrijpen. Hij onderzocht ethische vragen, zoals privacy en dataopslag. Zijn oplossing: local hosting, zodat gevoelige data niet via externe servers liep. Daarnaast wist hij de abstracte wereld van agentic AI begrijpelijk uit te leggen. Docenten, die variëren van AI-liefhebbers tot sceptici, konden zijn verhaal volgen. En misschien nog belangrijker: de opdrachtgever gaf aan er echt iets aan te hebben. Het leverde Ruben een 10 op. Een trotse Van Dijk: ‘Ik heb laten zien dat je in acht weken van no knowledge naar een bruikbaar prototype kunt komen. Simpel, veelzijdig en meteen inzetbaar.’
AI is mijn sparringpartner
.
Wat Van Dijk bijzonder maakt, is de manier waarop hij technologie en creativiteit samenbrengt. ‘Ik heb een creatieve geest en daarnaast is AI voor mij geen bedreiging. Het is mijn sparringpartner. Het helpt me ideeën scherper te maken, sneller te testen, en betere eindproducten te maken. Samen met AI maak ik dingen die ik in mijn eentje nooit had kunnen bedenken.’
Volgende stop: Trojan Monkeys
Na zijn studie kreeg Ruben aanbiedingen vanuit het onderwijs, maar koos bewust voor de praktijk. Via zijn scriptiebegeleidster kwam hij in gesprek met Trojan Monkeys, een startup die zich toelegt op het omarmen van de nieuwste technologie voor contentcreatie. De klik was wederzijds. Van Dijk: ‘Half september ga ik bij Trojan Monkeys aan de slag. Het is precies wat ik zocht. Drie dagen per week ga ik content creëren met AI en de andere twee dagen zal ik gaan werken aan research & development. Zo zal ik workflows maken. Ook ga ik proberen alles uit de huidige agentic Ai-toepassingen te halen en er samen met developers voor zorgen om het nog krachtiger te maken zodat elke creatieve briefing een ‘slimme’ next level-uitwerking kan krijgen.
Zijn ambitie? ‘Ik wil niet alleen campagnes maken, maar ook inspireren. ‘AI is voor veel mensen nog onbekend, men weet niet goed wat het kan. Ik wil het tastbaar maken. Laten zien dat AI niet eng en ingewikkeld is. Het tastbaar maken geeft vertrouwen. Als mensen zien hoe je ermee kunt werken en hoe het je leven makkelijker maakt, raken ze enthousiast.’
En de droomrol? ‘Ik wordt graag een hele goeie reclamemaker die technologie en creatie samenbrengt. Dingen maken die je straks op straat ziet, maar zoals gezegd ook iemand die mensen blijft inspireren om zelf met AI aan de slag te gaan.’

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu