Meta gaat Europese gebruikers per januari de keuze geven om minder persoonlijke gegevens te delen dan zij op dit moment doen. Wie kiest voor die optie, krijgt vervolgens veel generieke advertenties te zien op Facebook en/of Instagram. Met deze nieuwe strategie wil Meta voldoen aan de Europese Digital Markets Act (DMA).
De Europese Commissie was namelijk niet tevreden over Meta's vorige aanpak, waarbij je kan betalen voor een reclamevrije versie van Facebook of Instagram en als gratis gebruiker gepersonaliseerde reclames krijgt. De Europese Commissie wilde een gratis variant zonder persoonlijke data te delen. Meta noemt dat moeilijk - zijn gratis platformen draaien op basis van advertentie-inkomsten - en hoopt dat de nieuwe strategie goedkeuring van de EU krijgt. De Commissie vindt het nog te vroeg voor een oordeel en wacht de praktijk af.
Er zijn namelijk nog wat praktische onduidelijkheden. Meta maakt bijvoorbeeld nog niet inzichtelijk hoe Facebook- en Instagram-gebruikers straks kunnen kiezen tussen gepersonaliseerde reclames en meer generieke reclames. De Commissie zegt vanaf januari feedback van betrokken partijen te verzamelen om een standpunt in te nemen.
Meta heeft tegenwoordig aardig wat werk aan het voldoen aan Europese regels. In juli maakte de techreus al bekend per oktober te stoppen met het tonen van politieke advertenties in de EU, naar eigen zeggen omdat aan die regels voldoen heel lastig is. Google stopte om dezelfde reden met het toestaan van politieke reclames in de EU.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu