Overslaan en naar de inhoud gaan

Meta buigt voor EU en introduceert minder gepersonaliseerde reclames, mits je zelf actie onderneemt

Gebruiker kan straks kiezen voor huidige advertentiemodel of meer generieke reclames.
instagram
© Pexels (https://www.pexels.com/photo/red-and-blue-smartphone-screen-5426401/)

Meta gaat Europese gebruikers per januari de keuze geven om minder persoonlijke gegevens te delen dan zij op dit moment doen. Wie kiest voor die optie, krijgt vervolgens veel generieke advertenties te zien op Facebook en/of Instagram. Met deze nieuwe strategie wil Meta voldoen aan de Europese Digital Markets Act (DMA).

De Europese Commissie was namelijk niet tevreden over Meta's vorige aanpak, waarbij je kan betalen voor een reclamevrije versie van Facebook of Instagram en als gratis gebruiker gepersonaliseerde reclames krijgt. De Europese Commissie wilde een gratis variant zonder persoonlijke data te delen. Meta noemt dat moeilijk - zijn gratis platformen draaien op basis van advertentie-inkomsten - en hoopt dat de nieuwe strategie goedkeuring van de EU krijgt. De Commissie vindt het nog te vroeg voor een oordeel en wacht de praktijk af.

Er zijn namelijk nog wat praktische onduidelijkheden. Meta maakt bijvoorbeeld nog niet inzichtelijk hoe Facebook- en Instagram-gebruikers straks kunnen kiezen tussen gepersonaliseerde reclames en meer generieke reclames. De Commissie zegt vanaf januari feedback van betrokken partijen te verzamelen om een standpunt in te nemen.

Meta heeft tegenwoordig aardig wat werk aan het voldoen aan Europese regels. In juli maakte de techreus al bekend per oktober te stoppen met het tonen van politieke advertenties in de EU, naar eigen zeggen omdat aan die regels voldoen heel lastig is. Google stopte om dezelfde reden met het toestaan van politieke reclames in de EU.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in