Albert Heijn heeft in het afgelopen jaar de sterkste reputatie opgebouwd van de vijftig grootste sponsoren van Nederland. Vooral de bestaande sponsoring van de Oranje Leeuwinnen is waardevol voor het sympathie- en reputatieprofiel van het merk, zo blijkt uit het jaarlijkse Sponsor Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Uit de samenwerking met de schaatsploeg Team Albert Heijn Zaanlander valt nog aanzienlijk meer te halen, concludeert merkadviseur Hendrik Beerda
Hij stelt ook dat een scherpe focus op de Oranje Leeuwinnen het merk aanzienlijk meer sympathie zou opleveren. 'Albert Heijn kan de meeste sympathie uit de sponsoring van de Oranje Leeuwinnen halen. Waar voetbal in het algemeen een minder vriendelijk imago heeft, worden de Oranjevrouwen door bijna iedereen gewaardeerd. Door die sponsoring te versterken, kan Albert Heijn vooral bij vrouwelijke klanten flink winnen.'
PostNL, DHL en MediaMarkt sterkste nieuwkomers
Vanaf de coronaperiode is de Nederlandse sponsormarkt flink opgeschud. Sinds 2020 zijn de sterkste nieuwkomers in deze markt PostNL, DHL en MediaMarkt. PostNL (tweede) werd in 2024 medenaamgever van wielerploeg Team Picnic PostNL. DHL (zevende) sponsort nu drie jaar de Nederlandse vrouwenteams in voetbal, hockey, volleybal en handbal. En het logo van MediaMarkt (negende) staat sinds 2024 op de shirts van Feyenoord.
Adidas sterkste daler, VriendenLoterij groeit meest
Onder de twintig grootste sponsormerken van Nederland staat zowel een duidelijke daler als groeier die zich beide verbonden hebben aan Ajax. Ondanks alle sportieve én financiële malaise bij de voetbalclub bleef adidas Ajax trouw als sponsor. Maar het lukte het sportmerk afgelopen jaren niet om deze trouw te verzilveren in merkgroei. Dit terwijl Ajax nog steeds een van de sterkste merken van de Nederlandse samenleving is. De VriendenLoterij is ook al meer dan vijftien jaar loyaal aan Ajax en ziet zijn reputatie als sponsormerk juist stijgen. Opvallend is dat deze sponsor zijn investeringen in de voetbalsport veel breder investeert en bijvoorbeeld vanaf dit seizoen ook naamgever is van de Eredivisie.
Sterkste* sponsormerken van Nederland in 2025 (+ positie in 2020)
(1) Albert Heijn
(-) PostNL
(2) Philips
(7) Coca-Cola
(3) KLM
(8) KPN
(-) DHL
(6) Nike
(-) MediaMarkt
(12) ING
(10) Rabobank
(9) Ziggo
(17) Nationale Postcode Loterij
(13) Heineken
(-) Radio 538
(11) adidas
(15) ABN AMRO
(14) Grolsch
(24) VriendenLoterij
(19) Amstel
*Merkkracht wordt berekend aan de hand van een ongewogen gemiddelde van geholpen bekendheid, waardering en binding.
Het Sponsor Merkenonderzoek wordt sinds 2008 uitgevoerd. 209.000 respondenten zijn inmiddels ondervraagd over de Nederlandse sponsors en hun (potentiële) sponsorpartners.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu