Ster introduceert op zaterdag 6 december een nieuw initiatief: de Ster Kerstreclame Première. In dit speciale reclameblok worden de eerste feestdagencommercials van Nederland gebundeld en gezamenlijk op primetime televisie uitgezonden. Het moet het startschot worden van de kerstcampagneperiode, een creatief en positief moment voor merken en publiek.
Waar in de Verenigde Staten de Super Bowl hét podium is voor spectaculaire commercials, is in Nederland juist de kerstperiode het moment waar creativiteit, emotie en reclame samenkomen. Met de Kerstreclame Première wil Ster deze commercials een speciaal podium geven.
‘De kerstcommercial is voor veel merken hét creatieve hoogtepunt van het jaar’, zegt Frank Volmer, directeur van Ster. ‘Met de Kerstreclame Première creëren we een gezamenlijk moment dat recht doet aan die creativiteit en tegelijkertijd een groot aantal kijkers bereikt.’
Het speciale reclameblok wordt op 6 december rond 20.20 uur op NPO 1 uitgezonden, direct na het NOS Journaal van 20.00 uur en voor Wie is de Mol?. Voor de gelegenheid laat Ster een apart filmpje van Loeki de Leeuw ontwikkelen om het blok feestelijk te openen. Er komt ook een afscheiding tussen de commercials.
Geen actie gedreven reclame
Voorwaarde voor de reclames in het blok is dat het verhalende, thematische feestdagencommercials zijn - geen actie gedreven promoties.
Volmer: ‘Kerstreclames zijn vaak kleine verhalen die raken, verbinden en herinneringen oproepen. Juist daardoor lenen ze zich bij uitstek voor een gezamenlijk première-moment, waarin merken samen laten zien hoe mooi reclame kan zijn.’
Met de Ster Kerstreclame Première wil Ster de culturele en verbindende waarde van reclame benadrukken en merken een krachtig podium geven om hun boodschap te delen. Tegelijkertijd biedt Ster de kijker een bijzonder televisiemoment om letterlijk naar uit te kijken.
Volgens een Ster-woordvoerster geldt er voor dit jaar geen speciale (hogere) pricing voor de Kerstreclame Première. ‘Voor ons staat de positieve impact van de Kerstreclame Première voorop - niet het directe rendement. Volgend jaar zouden we daar mogelijk anders naar kunnen kijken, afhankelijk van de belangstelling en resultaten. We adviseren adverteerders wel met Your Time Hotspot in te kopen, omdat we veel aanvragen verwachten voor dit speciale Ster-blok.'
Iconische status
Nederland kent inmiddels vele kerstcommercials met een iconische status. De verliefde hamsters van Albert Heijn, Hema’s Takkie en Siepie die herenigd worden onder de kerstboom of het hondje Frekkel van de Staatsloterij. Deze campagnes wisten miljoenen kijkers te ontroeren en te vermaken en werden beloond met de Ster Gouden Loeki. Ze laten zien hoe sterk reclame kan bijdragen aan het collectieve (kerst)gevoel in Nederland.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu