Premium

Nederland valt flink in de prijzen, maar wie won welke Webby?

Dept is de grote winnaar met 6 prijzen. MediaMonks, SuperHeroes, 72andSunny, GRRR, Studio Regale, Resn en N=5 winnen de andere 14 awards.

Dept wint met werk voor het Van Gogh Museum een Webby en People's Voice Award

Nederland is flink in de prijzen gevallen bij de uitreiking van de Amerikaanse Webby Awards - de Oscars van het internet. Die werden dinsdagavond, hoe kan het ook anders, online uitgereikt; met een Nederlands tintje: MediaMonks was verantwoordelijk voor het virtuele evenement.

Nederland was 32 keer genomineerd. Bij deze het overzicht van de uiteindelijke winnaars, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen Webby Award Winners (gekozen door de vakjury) en Peoples Voice Award Winner (de publieksprijzen):

Dept, Ganni, Category Virtual & Remote, Peoples Voice Winner
Dept, Together virtually for the food bank, Category Virtual & Remote, Peoples Voice Winner
Dept, Muuto, Category Websites and Mobile Sites, Peoples Voice Winner
Dept, SteelSeries, Category Advertising, Media & PR, Peoples Voice Winner
Dept, Van Gogh, Category Websites and Mobile Sites, Peoples Voice Winner + Webby Winner

SuperHeroes, Fire Up 2021, Category Video Live Experiences, Peoples Voice Winner
SuperHeroes, The TikTok Sitcom, Category Video Scripted, Peoples Voice Winner + Webby Winner (zie onder)

Advertentie
advertisement
De The TikTok Sitcom van SuperHeroes won ook een Webby en People's Voice Award

MediaMonks, Dark, Category Websites and Mobile Sites, Webby Winner
MediaMonks, The Queen and The Crown, Category Advertising Media & PR, Peoples Voice Winner
MediaMonks, The Uncensored Library, Category Games, Webby Winner

72andSunny, Coca-Cola: Open Like Never Before, Category Video short form + Category Video best writing, beide Webby Winner

GRRR, The Ocean Cleanup, Category Websites and Mobile Sites, People’s Voice Winner + Webby Winner

Studio Regale, Aesop presents: Three Aromatique Candles & Other Stories, Category Websites and Mobile Sites
Corporate Communications, People’s Voice Winner + Webby Winner

Resn, VanMoof - S3 & X3 Live Launch, Category Websites and Mobile Sites Shopping, Webby Winner

N=5, Dark Side of Money, Category Video Corporate Social Responsibility, Webby Winner

MediaMonks, dat dit jaar 20 jaar bestaat, werd ook nog uitgeroepen tot productiebureau van het jaar. Bekijk hier de dankspeech van Sir Martin Sorrell.

Internationale topstukken

Creatief Patrick van Haperen (van L.O.V.E.), sinds 2015 jurylid voor The Webby Awards en initiatiefnemer van Meer Webbys voor Nederland, maakte voor Adformatie een selectie. ‘De Webby's jureren is altijd leuk, want de diversiteit aan type cases is echt onwijs groot. Dat zie je bijvoorbeeld terug bij de winnende cases in de categorie Experimental & Weird, zoals de online video Look  at your photographs (van Google Photos), maar ook de Nederlandse Webby-winnaar 'Together virtually for the food bank', een online maatschappelijk initiatief gemaakt van Dept voor Honig en de Voedselbank.

Voor mij persoonlijk zijn vooral dit soort cases toonaangevend voor het werk wat we zouden moeten nastreven. Als je internationaal kijkt waren er voor mij nog 3 andere cases die ik heel inspirerend vond met betrekking tot het maken van sociale impact. Zo is The Purple Hive Project een mooi voorbeeld van een winnende Webby ‘impact’ case waarbij tech de natuur een handje helpt. Wereldwijd hebben bijenkolonies last van bijensterfte door onder andere de varroamijt. Australië is het enige continent waar dit nog niet het geval is en om dit voor te blijven is de 'Purple Hive' ontstaan. Een lelijk maar slim apparaat op basis van AI op zonne-energie, dat direct detecteert bij binnenkomst in de kast of een bij gezond is en derhalve niet besmet - 'early detection is just critical'.

Een tweede opvallende case was de long format video 'You Love Me' van Translation LLC voor Beats by Dre naar aanleiding van de dood van George Floyd en een niet uit te wissen Black Lives Matter-beweging op straat en online. De video voegde voor mij online een laag toe aan deze beweging met de vraag; ‘Je houdt van zwarte cultuur, maar hou je van zwarte mensen?’ Twee minuten vol aan rijkdom, die voor vele kijkers deze ongemakkelijk vraag over de bühne weet te brengen. Goed dat een merk zich daar hard voor maakt en terecht bekroond.

Een derde, tenslotte, was 'Savage Not Sorry' voor het lingeriemerk Savage X Fenty lingerie, een mooi voorbeeld van digitaal werk dat, met een simpele en slimme hack, internet voor zich weet te gebruiken. Het lingeriemerk heeft structureel te maken met censuur op Instagram vanwege het feit dat veel mensen aanstoot nemen aan seksueel getinte content, iemands lichaamsgrootte, huidteint of andersoortige seksuele voorkeur. Reden genoeg voor Savage X Fenty om van deze nood (lees: bodyshaming) een deugd te maken, door zelf vooraf hun social content te censureren en in de Instagram UX design stijl van ‘geblokkeerde content’ op hun feed te plaatsen.

Een simpele tweak die mensen triggerde om toch te kijken, als ook zelf #savagenotsorry content te maken en te delen. Bekijk de casefilm hier.'

De Nederlandse Webby-oogst de afgelopen jaren:

2021: 20 Webbys, 32 nominaties

2020: 4 Webbys, 37 nominaties (bron: Meer Webbys voor NL)

2019: 17 Webbys35 nominaties

2018: 22 Webbys, 32 nominaties

2017: 18 Webbys46 nominaties

2016: 16 Webbys48 nominaties'Meer Webbys voor NL' ziet in 2016 het levenslicht.

2015: 5 WebbysAandacht voor de Webbys bij DWDD.

De Webby Awards bestaan sinds 1997. Dit jaar vond de 25e uitreiking plaats.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie