Lief zit in ons, volgens Oranje Fonds
Het Oranje Fonds lanceert ‘Lief zit in ons’, een campagne die tegenwicht moet bieden aan het idee dat Nederland vooral verhardt. Het inzicht: wie voorbij de dagelijkse nieuwsdominantie kijkt, ziet juist veel kleine daden van vriendelijkheid en betrokkenheid. Vanuit dat gegeven wil het fonds laten zien dat verbondenheid niet verdwenen is, maar juist overal zichtbaar is - als je erop let.
We Agency ontwikkelde het meerjarige merkconcept dat het Oranje Fonds moet positioneren als 'verbinder in de samenleving'. De korte film vormt de introductie van die koers en moet mensen aansporen om om zich heen te kijken en kleine gebaren serieus te nemen. De campagne wordt via tv, online, social en bioscoop uitgerold en vormt de basis voor aanpassingen in bestaande initiatieven als NL Doet en Maatjes Gezocht.
Roel Welling, creative director: 'Om mensen een stap te laten doen richting een ander, is het belangrijk om ze te raken en inspireren. Hoop te geven in een wereld waar we meestal teleurgesteld worden. Dus we moeten de kijker eerst overtuigen dat jij als gewone burger ook iets kunt doen, door aan te spreken op een elementaire emotie die in iedereen zit, namelijk: lief. Lief zit in ons allemaal. Dat verenigt ons.'
Hij vervolgt: 'Wij geloven dat lief niet iets zoetsappigs is, maar juist een hele stoere handeling is. Boos zijn en afgeven op een ander is zoveel makkelijker, daar schiet niemand wat mee op.'
Credits:
Client: Oranje Fonds
Client responsible: Alexandra van Nieuwenhuizen, Charlotte Zwaan, Rachel Grezel
Merkstrateeg: Marc Oosterhout
Creative agency: We Agency
Creative Director: Roel Welling
Creatives: Marius Gottlieb, Mees Ubachs
Client Director: Britt Kenter
Client Lead: Senne Hartskeerl
Strategy Director: Ruben Cusell
Strategy: Ward Cuiper
Production company: Wefilm
Director: Lennart Verstegen
Head of Production: Beau van Assem
Producer: Kaylee Hovemann
Media Director: Rocco Stallvord
PR: Jannette Vreeken, Nikki van Outheusden
Media agency: UM
Social agency: Home
Ondernemerstwijfels op het witte doek
De Kamer van Koophandel speelt in op een herkenbaar inzicht: ondernemers voeren hun belangrijkste gesprekken vaak met zichzelf. Twijfels over beginnen, investeren, wetgeving of stoppen lopen als een rode draad door hun werk. De nieuwe campagne maakt die innerlijke dialoog zichtbaar door ondernemers tijdens een bioscoopbezoek te confronteren met filmtrailers gebaseerd op hun eigen vragen.
Het concept is onderdeel van de doorontwikkeling van ‘Houvast voor Ondernemers’, waarin KVK duidelijker wil laten zien dat het op meerdere transitiemomenten ondersteuning biedt. De campagne sluit aan bij de nieuwe KVK Ondernemersdagen, waar informatie en inspiratie worden samengebracht.
De uitrol vindt plaats via tv, radio, online, social en KVK’s eigen platformen. De insteek is nuchter en herkenbaar: twijfelen hoort erbij, maar betrouwbare informatie helpt om door te pakken.
Credits:
KVK: Bas Bisschops, Willemijn Manshanden-Bots, Marit Maarsman, Guido Lieftink, Guusje Poortvliet
Bureau: N=5
Creatieve directie: Thijs Bontje
Art Director: Dieuwertje Matheeuwsen
Copywriter: Mike Kleijnen
Bureau producer: Anna Bosscher
Strategie: Bastiaan Weers
Account: Karijn van den Bossche, Anouk Huizer
Productiemaatschappij: Suikerdepôt
Regie: Werner Damen
DOP: Wouter Westendorp
Producer: Paul Harting
Offline edit: Erik ten Brinke
Grading en online: Joppo @ De Grot
Muziek: Jorrit Kleijnen
Sound: Alan van Ramshorst @ KlevrFotografie: Ron van Gessel
Tropische trucs volgens The Flower Farm
The Flower Farm lanceert ‘Tropische Trucs’, een campagne die aandacht vraagt voor een stille verschuiving in het margarineschap: steeds meer merken vervangen palmolie door kokosolie, terwijl dit volgens onderzoekers minstens zo schadelijk is voor regenwoud en biodiversiteit. Door de opkomst van ‘palmolievrij’-claims krijgen consumenten het idee dat ze een betere keuze maken, terwijl het probleem volgens The Flower Farm simpelweg wordt verplaatst.
In de campagne (bureau: Trojan Monkeys) worden deze ‘groene trucs’ ontdaan van hun glans. The Flower Farm wijst op de snelle groei van kokosoliegebruik -in vijf jaar tijd steeg het aandeel met 65 procent- en op het feit dat 93 procent van alle margarines nog steeds palm- of kokosolie bevat. CEO Arjen van Strien noemt dit de ‘kokoswisseltruc’: een aantrekkelijk ogend alternatief dat in de praktijk grote ecologische gevolgen heeft. Via tropische beelden geeft het merk context bij deze claims, inclusief de minder bekende gezondheidskant van kokosolie.
Op www.tropischetrucs.nl kunnen consumenten zien hoe deze wisseltrucs werken, welke schuilnamen palmolie heeft en waar ze op moeten letten. Tegelijkertijd roept The Flower Farm producenten op transparanter te zijn over hun ingrediënten en regenwoudvriendelijke alternatieven te overwegen. Het merk gebruikt zelf raapolie, zonnebloemolie en sheaboter en blijft zich profileren als kritisch geluid binnen de categorie.
Op LinkedIn ontstond verder een interessante discussie tussen Anton Rinsema (marketing-chef Unilever) en Jasper Spaargaren (CMO The Flower Farm). Rinsema verdedigde de complexiteit van olie-alternatieven, maar kon niet ontkennen dat 'palmolievrij-marketing' misleidend is.
Vooruitkijken met VGZ
Met ‘Vernieuwen is vooruitkijken’ wil VGZ mensen laten nadenken over wat zij van zorg verwachten, voordat zij die zelf nodig hebben. Het inzicht: veel mensen denken pas aan zorg als het urgent wordt, terwijl veranderingen in de zorg juist tijd nodig hebben om impact te maken.
In de campagne (bureau: Fitzroy) wordt de wereld van ambassadeur Eva Eikhout letterlijk om haar heen opgebouwd, als metafoor voor de manier waarop zorgvernieuwing voortdurend in beweging is. De campagne laat voorbeelden zien van innovaties die nu al invloed hebben op de praktijk, zoals thuis meten van waarden en wachttijdverkorting via de VGZ-app.
De inzet loopt via tv, online, social en de eigen kanalen van VGZ. De toon is informatief en uitnodigend: minder over zorgproblemen, meer over wat er verandert en wat mensen daarvan kunnen verwachten.
Credits:
Bureau: Fitzroy | United Playgrounds
Social: Livewall | United Playgrounds
Performance: DNZ | United Playgrounds
Verantwoordelijk bij VGZ: Mandy Visser, Maarten Timmers
Agency producer: Fatima Engelhard
Producent: Pink Rabbit, Niels Visser
Regisseur: Anna Maria van ‘t Hek
DOP: Robbie van Brussel
Production design: Myrte Beltman
Edit: Annelien van Wijnbergen
Grading: De Grot, Joppo
Sound: Soundcircus
Music: Diederick Idenburg
Audionabewerking: Stephan Bakker
Het bonnetje van de Nationale Bioscoopbon
De feestdagen zijn bij uitstek het seizoen van goedbedoelde cadeaus die nét niet zijn wat je hoopte. Het soort geschenken waarbij je voorzichtig informeert: ‘Heb je het bonnetje nog?’ Dat herkenbare inzicht vormt de basis van de campagne van bureau Selmore voor de Nationale Bioscoopbon.
In plaats van de emotionele kerstsfeer die veel merken omarmen, kiest de Bioscoopbon bewust voor een andere toon. De campagne is droog, lichtvoetig en filmisch van stijl: een sterke setting, een paar veelzeggende blikken en verder geen woord te veel.
Het centrale idee: de Nationale Bioscoopbon is het cadeau dat je wél wilt krijgen. De bon die je niet hoeft te ruilen. Selmore werkte voor de campagne samen met regisseur René Nuijens en StudioStudio, wat resulteerde in een serie droogkomische scènes waarin de tegenstelling tussen ‘ongewenste cadeaus’ en een Bioscoopbon fijntjes wordt uitgespeeld.
De campagne richt zich op filmliefhebbers en wordt onder meer vertoond in bioscopen, online, via radio en in de vorm van film-billboarding op tv en streamingplatforms.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu