Overslaan en naar de inhoud gaan

44 procent van de Nederlandse marketeers vreest dat AI creativiteit onder druk zet

Een bijna even grote groep waarschuwt voor risico op een vertrouwensbreuk bij overmatig gebruik.
chatgpt
© Shutterstock

Is AI een zegen of vloek voor marketeers en andere creatieven? Allebei, blijkt uit onderzoek van LinkedIn onder 500 Nederlandse marketeers. 44 Procent van de marketeers vreest dat AI authenticiteit en creativiteit onder druk zet en 38 procent is bang dat overmatig AI-gebruik kan leiden tot een vertrouwensbreuk met het publiek. De belofte van AI ligt vooral in snelheid en schaalbaarheid, zeggen marketeers. 

Zo verwacht bijna 60 procent van de marketeers dat AI kan helpen om hun omzetdoelen te behalen en om hun 'share of voice' te vergroten (58 procent). AI kan ook helpen bij het bereiken van nieuwe doelgroepen (55 procent) en helpt om het werk efficiënter (49 procent) en via snelle personalisatie (45 procent) uit te voeren, komt naar voren uit het onderzoek.

Opnieuw nadenken

De voor- én nadelen van AI leiden tot wat hersenkrakers in de Nederlandse kantoortuinen. Zo zegt 59 procent van de marketeers dat ze door AI opnieuw nadenken over hoe ze een campagne vanaf de grond opbouwen. Steeds vaker horen we dat AI hierbij als een goede inspiratiebron kan dienen of dit werk zelfs uit handen kan nemen. Nederlandse marketeers sparren echter nog het liefst met collega's (41 procent) of de CMO of CEO (37 procent), stelt het LinkedIn-onderzoek. Veel consumenten toetsen informatie immers ook bij vertrouwde mensen in hun omgeving, denkt 59 procent van de marketeers. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in