Is AI een zegen of vloek voor marketeers en andere creatieven? Allebei, blijkt uit onderzoek van LinkedIn onder 500 Nederlandse marketeers. 44 Procent van de marketeers vreest dat AI authenticiteit en creativiteit onder druk zet en 38 procent is bang dat overmatig AI-gebruik kan leiden tot een vertrouwensbreuk met het publiek. De belofte van AI ligt vooral in snelheid en schaalbaarheid, zeggen marketeers.
Zo verwacht bijna 60 procent van de marketeers dat AI kan helpen om hun omzetdoelen te behalen en om hun 'share of voice' te vergroten (58 procent). AI kan ook helpen bij het bereiken van nieuwe doelgroepen (55 procent) en helpt om het werk efficiënter (49 procent) en via snelle personalisatie (45 procent) uit te voeren, komt naar voren uit het onderzoek.
Opnieuw nadenken
De voor- én nadelen van AI leiden tot wat hersenkrakers in de Nederlandse kantoortuinen. Zo zegt 59 procent van de marketeers dat ze door AI opnieuw nadenken over hoe ze een campagne vanaf de grond opbouwen. Steeds vaker horen we dat AI hierbij als een goede inspiratiebron kan dienen of dit werk zelfs uit handen kan nemen. Nederlandse marketeers sparren echter nog het liefst met collega's (41 procent) of de CMO of CEO (37 procent), stelt het LinkedIn-onderzoek. Veel consumenten toetsen informatie immers ook bij vertrouwde mensen in hun omgeving, denkt 59 procent van de marketeers.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu