Premium

Valentijn van Santvoort (Holie): ‘Het aanbrengen van focus heeft ons álles gebracht’

CMO Studio | ‘We vertrokken zwaar op planeet, maar mensen kijken bij de aankoop van een product vooral naar; wat doet het voor míj?’

Valentijn van Santvoort (Holie) te gast in CMO Studio
Videoproductie: Gig

Met Valentijn van Santvoort, medeoprichter en chief brand bij do-good-brand Holie, te gast in CMO Studio, gaat het natúúrlijk over marketing, maar veel meer nog over het verbeteren van de wereld. Want? ‘Het kapitalisme zoals wij het kennen, heeft absoluut gefaald.’ En? ‘Het zijn desperate times als we het hebben over klimaatverandering, er moeten ook desperate measures volgen.’ En verder nog? ‘Het ontbijtgranen-schap staat vol met producten die zich gezonder voordoen dan ze zijn.’

Een aflevering dus die volop gaat over impact maken – en over de positieve energie die daarbij vrijkomt – maar ook één waar het maken van harde marketingkeuzes centraal staat. Want ja, zegt Van Santvoort, ‘de vraag van elke start-up die aan het groeien is, is “welke kernprobleem lossen we nou op” en “in welke categorie is dat nou relevant?”.'

Aflevering missen? Niet nodig

In onderstaande video is het gehele interview met Van Santvoort te zien (een klein half uur), als shortcut zetten we hieronder een aantal quotes op een rijtje met de plek waar die in het interview te bekijken en te beluisteren zijn.

Het interview is net als altijd ook te beluisteren via je favoriete podcast-app. Mis geen aflevering en abonneer je op CMO Studio!

CMO Studio #01 - 2023: Valentijn van Santvoort (Holie)

Shortcut-quotes

01:30 Holie is een ontbijtgranenmerk en we zijn op een missie om mensen weer gezond te maken.’

03:00 ‘Wij waren in de basis – en zijn dat nog steeds - een merk dat staat voor de gezondheid van mens en planeet en in het begin van ons avontuur zat die dualiteit er nog heel erg in. Daarin waren we heel erg aan het zoeken, wat is nou de primaire toegevoegde waarde die we hier bieden aan de wereld. En toen zijn we best zwaar vertrokken planeet. Maar we merkten al gauw dat mensen bij de aankoop van een product kijken naar; wat doet het voor mij?’

06:00 ‘We weten al een decennia of twee dat Shell sinds de jaren ’70 á ’80 moedwillig de planeet aan het beschadigen is. [Dus Naturalis had de samenwerking al veel eerder moeten opzeggen.]’

06:30 ‘Het zijn desperate times als we het hebben over klimaatverandering. Er moeten ook desperate measures volgen.’

07:10 ‘De Winnaar van de Week is Microsoft.’

09:00 ‘De keuze om focus aan te brengen – te stoppen met hummus en alleen door te gaan met ontbijtgranen – heeft ons misschien wel álles gebracht.’

09:30 ‘Het ontbijtgranenschap staat vol met producten die zich gezonder voordoen dan ze zijn, terwijl er honing, dadelstroop of andere verborgen suikers inzitten. En daar hadden we een heel duidelijke oplossing voor. Die kans lag er bij hummus niet. We losten daar niet een die-hard probleem op.’

10:30 ‘At the end of the day moeten mensen in één seconde begrijpen waar je voor staat.’

11:00 ‘No Fairytales moet het nog wel gaan bewijzen of het werkt met al die verschillende categorieën. (…) Het is ook een gevaar als je in teveel verschillende categorieën vanuit één merkpositionering actief wil zijn.’

12:30 ‘We blijven doen wat we doen. Enerzijds is dat de focus op een goed product, dat gezond en lekker is en echt wat anders doet dan de rest. (…) Anderszijds moeten we blijven pushen op het bouwen van dat challenger-merk. Toch je nek uitsteken, veel creativiteit, je anders profileren dan de rest.’

13:10 ‘De innovatiemachine staat hard aan.’

16:00 ‘Ons filmpje “#stopsluipsuikers” is rond de 1,5 miljoen keer bekeken.’

16:50 ‘Als je naar de handtekeningen (de campagne riep op om een petitie te tekenen voor een taks op verborgen suikers) kijkt, daar zitten we nu net iets meer dan 3 duizend. Dan kan je zeggen, ja, da’s niks, wij vinden het eigenlijk verdomd veel. (…) We hebben ze nog niet aangeboden in Den Haag omdat we eerst een substantieel aantal handtekeningen willen hebben. Minimaal 10 duizend. Dat gaan we zeker halen.’

18:20 ‘We noemen het geen marketingcommunicatie meer, we zijn veel meer aan het kijken hoe we initiatieven kunnen ontplooien die in de lijn liggen van onze missie om mensen weer gezond te maken. (…) Er ligt een veld aan mogelijkheden om een rol te spelen in de gezondheidskloof die aan het ontstaan is.’

19:30 ‘Voedingscentrum en Diabetesfonds zijn voor ons heel interessante partijen om mee samen te werken.’

20:00 ‘Ik vind “steward ownership” heel erg interessant. Een goede ontwikkeling. Het kapitalisme zoals wij het kennen, heeft absoluut gefaald. Ik denk dat we in een transitie naar een nieuwe vorm van kapitalisme, waarin je niet alleen rekening houdt met aandeelhouders, maar met álle stakeholders.’

22:00 ‘Steward ownershop neemt B Corp naar een hoger level, maar vooralsnog is het niks voor ons. B Corp doet voor ons al ontzettend veel.’

26:05 ‘Ik zie het niet gebeuren dat grote bedrijven zoals Unilever, toegroeien naar zoiets als steward ownership. Het zijn namelijk concerns die groot geworden zijn in het oude kapitalistische systeem dat shareholder-driven is.’

Terugkijken 2022

CMO Studio #1 - 2022: Brenda Smith (A.S. Watson): ‘Het rommelige is onderdeel van ons merk’

CMO Studio #2: Els Dijkhuizen (Heineken): ‘Birra Moretti was grotere introductie dan Heineken 0.0’

CMO Studio #3: Evita Stoop (IBM): Met technologie alleen creëer je geen oplossingen’

CMO Studio #4: Yvonne Nassar (Van Gogh Museum): ‘Een museum is niet alleen een plek waar je kennis háált’

CMO Studio #5: Egmont Philips (TCS): ‘Waarde van quantum-snelheid ligt voor marketeers vooral in klantinteractie’

CMO Studio #6: Marc Rondagh (Eredivisie): ‘We willen allemaal dat we Europees excelleren’

CMO Studio #7: Ard Bossema (Asahi-Grolsch): ‘Maak geen doos met brand-assets die elk land moet gebruiken’

CMO Studio #8: Arno de Jong (Nederlandse Loterij): ‘Het heeft niet zoveel zin om Koning Toto in te sturen voor Cannes’

CMO Studio #9: Erwin Dito (McDonald’s global): ‘Het kan verdomde eng zijn om creatief te zijn’

CMO Studio #10: Nadia de Waal (Justdiggit): ‘Misschien moet Cannes niet elk jaar’

CMO Studio #11: Charelle Akihary (Heijmans): ‘Met alleen maar polderen, gebeurt er niks’

CMO Studio #12: Katja Stello (Wereldhave): ‘De relevantie van winkelcentra is veranderd’

CMO Studio #13: Annemarie de Munnik (Lego Benelux): ‘‘Bij speelgoed is het product altijd de hero’

CMO Studio #14: Charlotte Zelders (ANWB): ‘Verjongen is voor ANWB nu superbelangrijk’

CMO Studio #15: Eelco Keune (Keune): ‘We willen de beste zijn, niet per se de grootste’

CMO Studio #16: Albert Spijkman (Achmea): ‘We willen groeien in dingen die we voor klanten doen’

CMO Studio #17: Judith Franssen (Randstad): ‘‘Jongere doelgroepen willen vaak alleen projecten doen’

CMO Studio #18: Cees Hannema (Omoda): ‘Snelle levering is een hygiënefactor’

Terugkijken 2021

CMO Studio #1: Pieter Smeets (ASN Bank): ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn'

CMO Studio #2: Merijn Everaarts (Dopper): ‘Groei is een superslecht model’

CMO Studio #3: Frans Leenaars (TUI): ‘Sinds de persco van 11 mei is de deksel eraf'

CMO Studio #4: Leo Hensen (T-Mobile): ‘We zijn naar één marketingteam gegaan waarin we vier merken managen’

CMO Studio #5: David Verschoor (Hartstichting): ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’

CMO Studio #6: Greo Belgers (Triodos): ‘We werden als elitair gezien’

CMO Studio #7: Thecla Schaeffer (Tony’s): ‘Nederlandse reclame, het blijft altijd bij leuke kleine verhaaltjes’

CMO Studio #8: Marcel Aalders (CarpetRight): 'Marketeers moeten de taal van sales en van de CFO spreken'

CMO Studio #9: Bas Bisschops (ABN Amro): ‘Data niet alleen leidend in performance-marketing, maar ook in strategische besluitvorming'

CMO Studio #10: Corné Hoogendoorn (Corendon): ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’

CMO Studio #11: Dorkas Koenen (Rabobank): ‘Marketeers moeten littekens oplopen’

CMO Studio #12: Nienke van de Streek (Aldi): ‘Balen dat de Consumentenbond ons niet uitriep tot de goedkoopste’

CMO Studio #13: Patrick Kuijsters (Volksbank): 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'

CMO Studio #14: Johan van der Zanden (Albert Heijn): ‘De volgende kerstcommercial is anders dan anders’

CMO Studio #15: Andy Mosmans (Unknown Group): ‘Wij helpen oprichters hun roeping te realiseren’

CMO Studio #16: Rosella Passier (KNVB): 'Het magische oranjegevoel moet weer tot leven komen'

CMO Studio #17: Maryam Boonstra: 'We gaan niet mee in het prijsgevecht’

CMO Day

CMO Studio is dé contentserie voor de CMO Community van Adformatie. Onder de vlag van CMO Community organiseren we verschillende live events, waaronder ook de CMO Day, die vorig jaar plaatsvond in Capital C in Amsterdam. De volgende editie staat gepland op 11 mei 2023.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie