Premium

Cees Hannema (Omoda): ‘Snelle levering is een hygiënefactor’

CMO Studio | Inspiratie en advies zijn de pijlers van de marketingstrategie van de Zeeuwse schoenen – en fashion retailer. ‘Dat loont.’

Cees Hannema te gast in CMO Studio
Videoproductie: Gig

Misschien behoor je tot de groep mensen die hun schoenen nooit, maar dan ook nooit online zouden kopen. Want die moet je toch aan zien? En hoeveel schoenen pas je gemiddeld niet door totdat je de juiste hebt gevonden? Nou, dat kan allemaal wel, maar de realiteit is dat ze bij schoenenretailer (en ja, tegenwoordig ook fashion) driekwart van de schoenen-business online doen. En dat terwijl de keten 34 fysieke winkels heeft!

Cees Hannema, head of marketing bij Omoda, ziet ook dat consumentisme uit is en dat het besteedbaar inkomen een knauw heeft gekregen. Hij verwacht dan ook dat 2023 een ander jaar wordt. Toch verwacht hij dat Omoda door zal groeien. Een gierend goede service, die wordt gemonitord middels de zelf ontwikkelde ‘Feeling Special Score’, speelt daar de hoofdrol in. Want kijk, ‘korting is niet ons belangrijkste wapen’.

Advertentie

Aflevering missen? Niet nodig

In onderstaande video is het gehele interview met Hannema te zien (ruim 30 minuten), als shortcut zetten we hieronder een aantal quotes op een rijtje met de plek waar die in het interview te bekijken en te beluisteren zijn.

Het interview is net als altijd ook te beluisteren via je favoriete podcast-app. Mis geen aflevering en abonneer je op CMO Studio!

CMO Studio #18 - 2022: Cees Hannema (Omoda)

Shortcut-quotes

01:15 ‘Wij zijn een Zeeuws familiebedrijf, opgericht in 1875. Toen bezorgden wij al schoenen van boerderij tot boerderij.’

01:30 ‘Wij waren eerder met online schoenen verkopen dan Zalando.’

02:00 ‘In tegenstelling tot de grote spelers, heb je bij ons niet de keuze uit 24 duizend witte t-shirts, maar wij gaan voor een zorgvuldig samengestelde collectie.’

03:00 ‘Wij zijn een toegankelijk premium merk.’

04:30 ‘Ik vind het heel belangrijk dat onze mensen ervaren wat nou de echte klantvragen en behoeftes zijn. Het is altijd grappig dat je (werkend in de winkel) dingen tegenkomt die je anders niet had bedacht.’

07:00 ‘Ik vind juist dat er dit jaar wel duidelijke verschillen zitten in de verschillende kerstcommercials. Een Kruidvat heeft bijvoorbeeld een heel andere aanpak dan Jumbo of Plus.’

08:00 ‘Ik vond Jumbo weer heel erg Jumbo-waardig. (…) Maar de Winnaar van de Week is ...’

16:00 ‘De gemiddelde leeftijd bij Omoda is heel laag. Dat geldt niet alleen voor onze directeur Jan Baan, 29 jaar oud), maar de gemiddelde leeftijd zal daar niet veel van afwijken. (…) We zoeken mensen met een goed stel hersens, maar ook met de voeten in de klei. Dat ondernemerschap zit er heel sterk in.’

18:28 ‘Hoewel de pool in Zeeland kleiner is, kunnen we daar wel veel talent aantrekken.’

18:40 ‘Zierikzee voelt altijd als het einde van de wereld, maar het is drie kwartier van Rotterdam en Breda.’

19:10 ‘De nuchtere mentaliteit bij Omoda zit ‘m vooral in de benadering van mensen. Als je problemen hebt, dan zeg je het. Je neemt de verantwoordelijkheid voor je eigen fouten, maar ook voor het succes. En je doet het met elkaar. En ik denk dat dat ook in de Zeeuwse volksaard zit.’

19:40 ‘Er zit bij Omoda ook een bepaalde geloofsovertuiging in, bijvoorbeeld dat we niet willen dat onze mensen op zondag werken, maar daar merken onze klanten niets van. Als je op zondag bestelt, heb jij nog steeds maandag je pakketje.’

20:45 ‘Ik denk dat het een positieve ontwikkeling is dat mensen niet meer voor een paar euro proberen iets bij een goedkope fashion retailer te kopen, wat ze het volgende seizoen niet meer kunnen gebruiken.’

21:10 ‘Wij proberen mensen te verleiden iets te kopen wat heel goed is voor hen, maar ook goed van kwaliteit is. Daar kopen we op in.’

22:40 ‘Je ontkomt er in deze business niet aan om iets met korting te doen, maar dat is niet ons belangrijkste prijswapen.’

23:40 ‘Onze strategie van inspiratie en advies loont.’

24:30 ‘Vooropgesteld; van mij hoef je helemaal geen schoenen online te kopen.’

25:10 ‘Maat is bij schoenen heel belangrijk. Daarom hebben we in iedere winkel een apparaat staan waarmee je exact je schoenmaat kan meten, een 3D-voetscan. Dat wordt opgeslagen in je profiel zodat we de omvang en inhoud van je voet kennen. Dat doen we ook van iedere schoen. Er staan letterlijk vier mensen bij onze DC alle schoenen door een apparaat te halen, zodat we de maten weten van iedere schoen.’

26:40 ‘De content op onze webpagina’s maken we allemaal zelf. Ieder item stylen we op drie verschillende manieren. (…) Daarom hebben we eigen stylisten in dienst.’

27:30 ‘Snelle levering is een hygiënefactor geworden.’

28:00 ‘We hebben onze eigen score ontwikkeld. De “feeling special score” en dat staat door ons hele kantoor heen. Als je onze hoofdingang binnenkomt, dan zie je de score van die week.’

Terugkijken 2022

CMO Studio #1 - 2022: Brenda Smith (A.S. Watson): ‘Het rommelige is onderdeel van ons merk’

CMO Studio #2: Els Dijkhuizen (Heineken): ‘Birra Moretti was grotere introductie dan Heineken 0.0’

CMO Studio #3: Evita Stoop (IBM): Met technologie alleen creëer je geen oplossingen’

CMO Studio #4: Yvonne Nassar (Van Gogh Museum): ‘Een museum is niet alleen een plek waar je kennis háált’

CMO Studio #5: Egmont Philips (TCS): ‘Waarde van quantum-snelheid ligt voor marketeers vooral in klantinteractie’

CMO Studio #6: Marc Rondagh (Eredivisie): ‘We willen allemaal dat we Europees excelleren’

CMO Studio #7: Ard Bossema (Asahi-Grolsch): ‘Maak geen doos met brand-assets die elk land moet gebruiken’

CMO Studio #8: Arno de Jong (Nederlandse Loterij): ‘Het heeft niet zoveel zin om Koning Toto in te sturen voor Cannes’

CMO Studio #9: Erwin Dito (McDonald’s global): ‘Het kan verdomde eng zijn om creatief te zijn’

CMO Studio #10: Nadia de Waal (Justdiggit): ‘Misschien moet Cannes niet elk jaar’

CMO Studio #11: Charelle Akihary (Heijmans): ‘Met alleen maar polderen, gebeurt er niks’

CMO Studio #12: Katja Stello (Wereldhave): ‘De relevantie van winkelcentra is veranderd’

CMO Studio #13: Annemarie de Munnik (Lego Benelux): ‘‘Bij speelgoed is het product altijd de hero’

CMO Studio #14: Charlotte Zelders (ANWB): ‘Verjongen is voor ANWB nu superbelangrijk’

CMO Studio #15: Eelco Keune (Keune): ‘We willen de beste zijn, niet per se de grootste’

CMO Studio #16: Albert Spijkman (Achmea): ‘We willen groeien in dingen die we voor klanten doen’

CMO Studio #17: Judith Franssen (Randstad): ‘‘Jongere doelgroepen willen vaak alleen projecten doen’

Terugkijken 2021

CMO Studio #1: Pieter Smeets (ASN Bank): ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn'

CMO Studio #2: Merijn Everaarts (Dopper): ‘Groei is een superslecht model’

CMO Studio #3: Frans Leenaars (TUI): ‘Sinds de persco van 11 mei is de deksel eraf'

CMO Studio #4: Leo Hensen (T-Mobile): ‘We zijn naar één marketingteam gegaan waarin we vier merken managen’

CMO Studio #5: David Verschoor (Hartstichting): ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’

CMO Studio #6: Greo Belgers (Triodos): ‘We werden als elitair gezien’

CMO Studio #7: Thecla Schaeffer (Tony’s): ‘Nederlandse reclame, het blijft altijd bij leuke kleine verhaaltjes’

CMO Studio #8: Marcel Aalders (CarpetRight): 'Marketeers moeten de taal van sales en van de CFO spreken'

CMO Studio #9: Bas Bisschops (ABN Amro): ‘Data niet alleen leidend in performance-marketing, maar ook in strategische besluitvorming'

CMO Studio #10: Corné Hoogendoorn (Corendon): ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’

CMO Studio #11: Dorkas Koenen (Rabobank): ‘Marketeers moeten littekens oplopen’

CMO Studio #12: Nienke van de Streek (Aldi): ‘Balen dat de Consumentenbond ons niet uitriep tot de goedkoopste’

CMO Studio #13: Patrick Kuijsters (Volksbank): 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'

CMO Studio #14: Johan van der Zanden (Albert Heijn): ‘De volgende kerstcommercial is anders dan anders’

CMO Studio #15: Andy Mosmans (Unknown Group): ‘Wij helpen oprichters hun roeping te realiseren’

CMO Studio #16: Rosella Passier (KNVB): 'Het magische oranjegevoel moet weer tot leven komen'

CMO Studio #17: Maryam Boonstra: 'We gaan niet mee in het prijsgevecht’

CMO Day

CMO Studio is dé contentserie voor de CMO Community van Adformatie. Onder de vlag van CMO Community organiseren we verschillende live events, waaronder ook de CMO Day, die recent plaatsvond in Capital C in Amsterdam. De volgende editie staat gepland op 11 mei 2023.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie